Författare Ämne: RE ENTRY PERMIT  (läst 16363 gånger)

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 587
    • Visa profil
SV: RE ENTRY PERMIT
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2013, 09:51 »
Ja nu är förvirringen snart total. Ingen som försökt sig på att stanna upp och läsa vad som skrives istället.

Anubaan min vän. Du är här på ett uppehållstillstånd based on marriage vet jag, om du nu inte ändrade sist till
based on retirement. När du återkommer med flyget till Thailand, så skall du INTE fylla i som sagt var ditt VISA.nr. DET ÄR FEL.

Felet du gjorde var att du istället skulle ha fyllt i ditt RE ENTRY NUMMER......

legolas

Jo jag vet det. Gjorde rätt förra gången, men nu blev jag förvirrad av att det på blanketten står Visa nr.

Jag nämnde det bara för att visa på att när Thailand skriver på Engelska så skriver de alltid visa oavsett om det är ett extention to stay/uppehållstillstånd. Det är lätt att bli förvirrad.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2013, 09:54 »
Ja jag vet Anubaan, och det är det som vissa utlänningar då tolkar som att allting är VISA, och kallas VISA, även uppehålls-tillstånd.....

ja vi vet bättre än många immigrationgubbar med termerna verkar det som... men spelar ingen roll, dom bestämmer och dom är ganska goa om man bara är lite ödmjuk tycker jag i alla fall...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2017, 14:11 »
Jag fick en följdfråga härom dagen gällande re entry permit, och uppehålls-tillstånd, kontra att ta sig in i Thailand... Denne kille som frågade hade följande problem sade han.

Han bodde i Thailand på ett uppehålls-tillstånd baserat på retirement. Han hade köpt ett Re Entry Permit, precis som man skall göra om man vill åka  ut ur Thailand, utan att förlora sitt Non Immigrant "O", och sitt uppehålls-tillstånd.

Han berättade att när han kom till flygplatsen så stämplade immigration-killen in honom in i Thailand via hans Re entry permit. Allt väl och enligt planen,,,,, tyckte denne kille,,,, då i alla fall!!

Väl hemkommen, så visade det sig när killen tittade i passet och sedan använde skallen lite grand att han nog inte var den smartaste på denna planeten.

Det visade sig nämligen att det endast var kvar 7 dagar på hans uppehålls-tillstånd och följdaktligen 7 dagar tills han MÅSTE åka till immigration och förlänga igen, eller åka urlandet, 7 dagar var all tid han hade. Han hade i detta läget tänkt sig att lämna Thailand igen efter 27 dagar, och sedan åka till sitt hemland igen.

Hans alternativ i detta fallet var följdaktligen, och detta då för Er som kanske någon gång i livet hamnar i samma dilemma. Kolla alltid i förväg när Ert uppehålls-tillstånd går ut, samma datum går också Ert re entry permit ut... Och om ni vill ha mer tid än de 7 dagarna som i denne killes fall, så kunde ju denna kille ha gjort följande på planet ned till Thailand...

Det lilla kortet man  får att fylla i på planet det s.k. "departure-cardet", dom frågar ju där efter VISA-nummer eller hur? Och där skall man ju skriva in Ert re entry nummer i den rutan. Immigration-mannen på flygplatsen ser detta numret när han  läser detta departure-card, och stämplar in Er 90 dagar, eller så många dagar som finns kvar på re entryt/VISAT/uppehålls-tillståndet... Och det hände ju alltså denne kille.

Han skulle ha låtit bli att fylla i någonting i den rutan, sedan säga till tjänstemannen att han vill n yttja Tourist-VISA excempt, vilken ju är 30 dagar, då stämplar tjänstemannen in detta i passet och samtidigt så makuleras de resterande dagarna på Ert uppehålls-tillstånd.

jag hoppas jag förklarar okey för Er, annars får ni gärna fråga.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #18 skrivet: september 04, 2017, 11:04 »
En kompletterande sak vad det gäller Re Entry Permit då.....

Vissa människor när dom kommer till immigration här i Thailand och söker ett uppehålls-tillstånd (extension of stay), så tänker dom att det är lika bra att köpa Re Entry Permit när dom ändå är där, och då spara en extra resa till Immigration.

Sedan så tänker dom, va fasen jag skall ju åka ur landet 2 gånger under detta året som uppehålls-tillståndet gäller, så då köper jag 2 st single istället för 1 st multiple re entry permit. kostnaden är ju 1.000 baht för single, och 3.800 baht för muliple... Man sparar alltså 1.800 baht med att köpa 2 st re entry permit OK? Ja rätt, men alldeles FEL....

Man får icke köpa mer än 1 st single re entry permit åt gången. Kan alltså INTE ha 2 st giltliga re entry permits i passet på samma gång.

Ytterligare korrigering till inlägg här tidigare i tråden;
Landvägen ger numera 30 dagar även där, alltså lika mycket som att komma via flyg till Thailand.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 05, 2017, 01:21 »
1 oktober ska jag skaffa mitt uppehållstillstånd. Jag kommer med största sannolikhet att resa till Sverige minst en gång, kanske det blir någon annan utlandsresa här nere också.

Så jag ska skaffa mig  multiple re entry permit, har jag fattat rätt??

Jörgen
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #20 skrivet: september 05, 2017, 01:42 »
Det går inte svara på ämnet Re-entry, så då gör jag det här i stället.

1 oktober ska jag skaffa mitt uppehållstillstånd. Jag kommer med största sannolikhet att resa till Sverige minst en gång, kanske det blir någon annan utlandsresa här nere också.

Så jag ska skaffa mig  multiple re entry permit, har jag fattat rätt??

Jörgen

Jörgen, kommer du att ha 2 st utlandsresor bara under året, så lönar det sig att du köper 2 st single "Re entry permit" när du ansöker om uppehålls-tillståndet. Du köper den första när du ansöker om uppehålls-tillståndet och den andra när du väl skall åka ur landet 2:a gången. Detta blir totalt; 2.000 baht.... Och om det t.om. blir en 3:e utlandsresa, så köper du den 3:e single Re entry permit vid den resan, totalt för det året 3.000 baht då...

OM du misstänker att du skall åka ut 4 gånger (4x1.000=4.000 baht), så blir det lönsamt om du har sådan framförhållning i din planering, att du köper ett multiple Re entry permit,, kostnad 3.800 baht. Du tjänar 200 baht och besväret, gentemot 4 st single Re entry permits....

Dessa Re entry permits kan köpas på olika flygplatser som Suvarnabhumi och Don Muang... Hur det är på Phuket flygplats vet jag icke faktiskt i dagsläget...

Good luck
legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 05, 2017, 01:52 »
Tack för klara besked. En dum fråga bara, var på flygplatsen köper man detta re entry.

Kan tyvärr inte ställa frågan på det forum som du skriver detta ämne på, av någon anledning så går det inte svara på inlägg där
 (")

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #22 skrivet: september 05, 2017, 02:25 »
Jörgen du är faktiskt inne på det forumet och skriver NU, jag fixade det i morse och öppnade det efter det att du skrivit ditt första inne på min tråd..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #23 skrivet: september 05, 2017, 02:42 »
Tack för klara besked. En dum fråga bara, var på flygplatsen köper man detta re entry.

Kan tyvärr inte ställa frågan på det forum som du skriver detta ämne på, av någon anledning så går det inte svara på inlägg där
 (")

Som jag fattat det så ligger det bredvid "Oversized luggage check". Som då ligger strax innan "säkerhetskontrollen"...och passkontrollen....
Kraven med foto etc har du kläm på va????

Notera att jag misstänker att dom vill se ett boardingpass för att få köpa en Re Entry Permit...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #24 skrivet: september 05, 2017, 02:44 »
Ja du ser själv hur odugliga Thailands egna tjänstemän och anställda är på engelska, och då är dom alltså satta att interagera med utlänningar, Helt jäkla otroligt stupid dumt att kalla en Re entry permit för en Re entry VISA.....

Lika korkat som när det kallas excempt-VISA när det handlar om tourist-VISA excempt....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: september 05, 2017, 03:10 »
Tycker att öppettiderna är en aning förvirrande också. Enligt engelska texten är det öppet mellan 05.00 - 12.00 enligt den andra texten verkar det öppet mellan 05.00 - 24.00

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #26 skrivet: september 05, 2017, 03:13 »
Jörgen för vad det är värt, så tror jag mig ha uppfattat det som att det är öppet som du säger mellan 05 nånting fram till 24.00

legolas
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
« Svar #27 skrivet: september 05, 2017, 06:15 »
12 am är midnatt så 24

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: september 05, 2017, 10:44 »
Tack Jkon, blev lite förvirrad där, så det var jag som var dum egentligen
 (")

Jkon

• Gäst
« Svar #29 skrivet: september 05, 2017, 18:36 »
12 am och 12 pm är lätt att blanda ihop så 24 timmarssystemet bättre ;)