Författare Ämne: Västerländskt mat,kokt av faranger i Thailand.  (läst 12557 gånger)

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
SV: Västerländskt mat,kokt av faranger i Thailand.
« Svar #15 skrivet: juni 09, 2017, 16:47 »
Precis som Jonas säger har jag förstått det också. Räkorna kokas till havs och levande. När vi köper räkor i Thailand så är de redan döda och därför tror jag att det är svårt att få till samma smak som på våra Bohusräkor
 <c>
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #16 skrivet: juni 09, 2017, 17:26 »
Glöm inte heller pojkar, att vi väl mest får odlade räkor ifrån sötvattens-dammar på vårt bord i Thailand, och de har ju inte ett uns salt i sig så länge dom lever...

Medans våra goa finingar är födda och uppvuxna i saltvatten sedan miljontals år tillbaka.... DET är skillnaden det, inga fesna Asienkopior här inte...

Eller är jag felunderrättad...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Biker

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2017, 17:59 »
Tror faktiskt att de odlar räkor både i dammar samt även i havsvatten ,, tror jag har läst det någonstans , men kan vara fel ...det är ju en sötvattensräka vi äter normalt i Thailand  (")

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 09, 2017, 19:29 »
Det var någon som sa till mig att räkan får ett fastare kött om den lever i kallt vatten..??
Att det är därför räkor i Thailand är lite mosigare i konsistensen..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Lyco

• Gäst
« Svar #19 skrivet: juni 09, 2017, 20:11 »
Tror faktiskt att de odlar räkor både i dammar samt även i havsvatten ,, tror jag har läst det någonstans , men kan vara fel ...det är ju en sötvattensräka vi äter normalt i Thailand  (")

Att de gör, Scampi te x, har du inte sett och hört om detta. Jättelika landområden grävs upp och stora dammar t ex Vietnam och Thailand antagligen också där man odlar dessa scampiräkor. Dessa dammar är så fulla av räkor och ohyra i vattnen gör att de vräker i antibiotika och till slut är syret slut i dessa dammar och helt förstörda av denna hantering och man gräver upp nya hål i marken och bara överger dammarna, enorma mangroveskogar förstör för räkodling samt massor av jordbruksmark förstörs.

När man odlar många räkor på liten yta (intensiv odling) försämras kvalitén på vattnet i de
stora bassängerna, vilket leder till att sjukdomar sprids. Eftersom räkorna är mycket känsliga
behandlas de med kemikalier och mediciner. Men efter 5–10 år är vattnet i odlingsbassängerna
så förorenat att det inte längre går att odla några jätteräkor. Det förorenade vattnet sprids
både ut i havet och ner i jorden. Då lämnar man allt och letar upp ett nytt mangroveområde att
hugga ner för att bygga nya räkodlingar.

Ja dessa scampi äter jag sparsamt.

http://mangroveactionproject.org/shrimp-farming/

Utloggad hampi

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 618
  • Schweizare som bott 20 år i Sverige
    • Visa profil
    • www.thailand-mieten-bauen-leben.com
« Svar #20 skrivet: juni 09, 2017, 21:04 »
Om man tittar på livsmedelindustrie i det hela och om ma tittar på livsmedelpoducenter i det hela och vilken chemie dom använder,så får man inte länger äta någon mat alls.
Jag har beslutat mig att äta vidare.
Hampi.
Titta hur jag lever under:
www.thailand-mieten-bauen-leben.com

Det som du önskar dig,önskar också dom andra.

Lyco

• Gäst
« Svar #21 skrivet: juni 09, 2017, 21:20 »
Om man tittar på livsmedelindustrie i det hela och om ma tittar på livsmedelpoducenter i det hela och vilken chemie dom använder,så får man inte länger äta någon mat alls.
Jag har beslutat mig att äta vidare.
Hampi.

Det handlar inte om att sluta äta, jag äter men jag är också medveten och väljer andra sorter och man behöver ju inte äta dem från denna industri!

Utloggad hampi

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 618
  • Schweizare som bott 20 år i Sverige
    • Visa profil
    • www.thailand-mieten-bauen-leben.com
« Svar #22 skrivet: juni 10, 2017, 02:24 »
Bara för att man tycker att de thailändsk shrimps är belastade med mycket chemie,här en rätt som jag ändå gillar
Gung chupaeng tood.
Shrimps i tempuradeg.
Lägg räkorna i en bunke.
Tillsätt hackad dill,lite salt och peppar.
Låt stå i en timma.
Gör en deg av tempuramjöl,sodavatten och lite salt och en knivspets bakingsoda.
Gör degen lagom tjock,så att det fastnar när du doppar räkan.
Doppa räkorna i tempuradegen och baka ut dom i het olja tills dom blir gyllenbruna.
Servera med bilaga och en tartarsås tex.

Titta hur jag lever under:
www.thailand-mieten-bauen-leben.com

Det som du önskar dig,önskar också dom andra.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #23 skrivet: juni 10, 2017, 02:38 »

Ja jag skrev nog luddigt Biker, jag vet inte hur det odlas nere vid havet hos dig i Pattaya, de borde väl odla i havsvatten där antar jag, som inget vet.

Men jag borde ha skrivit att mitt snack gällde för mig här i Isaan. HÄR käkar vi sötvattensräkor utan undantag..

legolas

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #24 skrivet: juni 10, 2017, 02:45 »
Hampi, såg att du missade att skala hela räkan, du skalade a la Thai-manér, alltså skalar allt utan stjärten på räkan.

Fan va jag tycker det är fjantigt som thaiarna gör, när dom lägger räkor i en maträtt, och halva räkan är halvt oskalad, och man skall sitta där med fingrarna i maten, och skala en räka plötsligt som man fått i käften.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jonas

• Antal inlägg: 1716
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juni 10, 2017, 02:52 »
Bara för att man tycker att de thailändsk shrimps är belastade med mycket chemie,här en rätt som jag ändå gillar
Gung chupaeng tood.
Shrimps i tempuradeg.
Lägg räkorna i en bunke.
Tillsätt hackad dill,lite salt och peppar.
Låt stå i en timma.
Gör en deg av tempuramjöl,sodavatten och lite salt och en knivspets bakingsoda.
Gör degen lagom tjock,så att det fastnar när du doppar räkan.
Doppa räkorna i tempuradegen och baka ut dom i het olja tills dom blir gyllenbruna.
Servera med bilaga och en tartarsås tex.
Tyckte inte han skrev en klagan just om att den va full av kemikalier och dess påverkan på oss.
Utan odlingarnas påverkan på miljön, scampi är klassat som världens miljöfarligaste maträtt eller om det kom på 2ndra plats Norsk odlad lax och den tävlar om 1:sta platsen.
Och det då pga. tillvägagångsättet för att odla upp lax och scampi är kraftigt negativt för miljön.

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: juni 10, 2017, 07:05 »
Att de gör, Scampi te x, har du inte sett och hört om detta. Jättelika landområden grävs upp och stora dammar t ex Vietnam och Thailand antagligen också där man odlar dessa scampiräkor. Dessa dammar är så fulla av räkor och ohyra i vattnen gör att de vräker i antibiotika och till slut är syret slut i dessa dammar och helt förstörda av denna hantering och man gräver upp nya hål i marken och bara överger dammarna, enorma mangroveskogar förstör för räkodling samt massor av jordbruksmark förstörs.

När man odlar många räkor på liten yta (intensiv odling) försämras kvalitén på vattnet i de
stora bassängerna, vilket leder till att sjukdomar sprids. Eftersom räkorna är mycket känsliga
behandlas de med kemikalier och mediciner. Men efter 5–10 år är vattnet i odlingsbassängerna
så förorenat att det inte längre går att odla några jätteräkor. Det förorenade vattnet sprids
både ut i havet och ner i jorden. Då lämnar man allt och letar upp ett nytt mangroveområde att
hugga ner för att bygga nya räkodlingar.

Ja dessa scampi äter jag sparsamt.

http://mangroveactionproject.org/shrimp-farming/

Det är väl framför allt Tigerräkor dom odlar så..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Lyco

• Gäst
« Svar #27 skrivet: juni 10, 2017, 08:09 »
Det är väl framför allt Tigerräkor dom odlar så..??

Tigerräkor, Scampi, Gambas osv, bara olika namn

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juni 10, 2017, 15:56 »
När du steker schnitzel så har jag ett bra tips till dig. Blanda Smör och olja när du steker. Om du bara har smör så blir det lätt bränt eftersom smöret blir svart väldigt snabbt
 <c>
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #29 skrivet: juni 10, 2017, 16:33 »
När du steker schnitzel så har jag ett bra tips till dig. Blanda Smör och olja när du steker. Om du bara har smör så blir det lätt bränt eftersom smöret blir svart väldigt snabbt
 <c>

Tack Jörgen, skall tänka på det...

legolas
www.glegolo.com