Författare Ämne: Västerländskt mat,kokt av faranger i Thailand.  (läst 16632 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Västerländskt mat,kokt av faranger i Thailand.
« Svar #30 skrivet: juni 11, 2017, 04:19 »

På tal om mat, jag fick ett ryck härom dagen, jag gjorde nämligen misstaget att gå hungrig in på Big C, och det vet ju vi alla hur dumt det är, att gå och handla hungrig, man handlar ju bra mycket mer än man behöver, eller hur? Jag i alla fall stannade till vid disken för kött, och där låg mina små fina platta tunna skivor av griskött som jag brukar ha, att göra Wienerschnitzel utav.

Jag handlade på mig 4 paket, och fick hem 12 st köttbitar, och startade att fixa till dessa wienerschnitzlar, och sedan la jag dom en och en i 11 st plastpåsar, och frös in dom. Den 12,e kötta-biten åkte direkt ner i magen på mig, ihop med MAKROS pulvermos, som jag ju berättat om tidigare. Det blev alltså en himmelsk middag för en halvsvulten falang, vilse i djungeln i Isaan...

Tillagningen är ingtet speciellt, det är ju så enkelt så man nästan blir gråtfärdig ju. Detta är ju bra för en odugling xsom mig själv. Jag gjordei alla fall i korthet följande:

Jag bånkade lite grand till köttbitarna, och skar bort lite fett på kanterna...
jag doppade dom i ordning i 3 olika tallrikar som var fyllda med;
vetemjöl (uppblandat med salt och peppar)
vispat ägg
ströbröd, av den mindre svenska sorten (Big C har detta)

Jag stekte sedan i stekpanna med fett, jag är alltid noga vad det gäller dessa tunna köttbitar, att jag vänder dom hela tiden, så dom inte bränner, och det fungerar jätte-bra. Stek 7-8 sekunder, vänd, stek 7-8 sekunder och vänd... tills klart....

Jag lade på för att tuffa till det, ett kokt halvt ägg med en anjovis-bit i ägget, snyggt och fint. Ja och så förstås det kanon-goa potatis-moset ifrån MAKRO....

Denna maträtt är en "hit" som nått högre höjder än Frank Sinatras "My Way"...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Lyco

• Gäst
« Svar #31 skrivet: juni 11, 2017, 07:54 »
På tal om mat då för oss som bor i Thailand. Jo idag så gjorde jag wienerschnitzel. Man tager vad man haver.

Nötköttet i stort sett, är rena rama skräpet här. Så jag brukar göra wienerschnitzel på griskött, och det finns suveräna tillyxade köttbitar på Big C för ändamålet, så det enda jag behöver göra, är att bånka till dom några gånger.

Doppa dom i mjöl, i ägg, samt i ströbröd, och sedan steka dom, och vända dom i stekpannan ganska snabbt, och många gånger. Det blir rent ut sagt himmelskt gott... MAKROS pulvermos blev det till detta idag, och falangen sitter här nu stinn, glad och proppmätt...

legolas

Här ser man vad Internet och Google hade kunna gjort för din okunskap och säg inte emot mig, har som du vet arbetat som kock i nästan 30 år. Wienerschnitzel får endast kallas just Wienerschnitzel  om det är gjort på kalvinnanlår, allt annat är bara Schnitzel eller som i ditt fall fläskschnitzel. :> :> :> () () ()

Lyco

• Gäst
« Svar #32 skrivet: juni 11, 2017, 08:02 »
När du steker schnitzel så har jag ett bra tips till dig. Blanda Smör och olja när du steker. Om du bara har smör så blir det lätt bränt eftersom smöret blir svart väldigt snabbt
 <c>

En äkta Wienerschnitzel skall egentligen stekas i mycket olja, inget smör eller margarin, alltså nästan friterad. Kommer ihåg på Hotell Europa i Göteborg när jag jobbade där, hade vi en österrikisk vecka med inhyrd kock från Österrike.

Givetvis hade vi Wienerschnitzel, en svensk kock jobbade sida vid sida med den österrikiske kocken och den svenske stekte precis som du sa olja och smör och den österrikiske kocken for ut i allehanda verbala otrevligheter och det var ett jävla bråk om hur en Wienerschnitzel skulle tillredas.

SCHEISSE????!!! :>

Utloggad hampi

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 618
  • Schweizare som bott 20 år i Sverige
    • Visa profil
    • www.thailand-mieten-bauen-leben.com
« Svar #33 skrivet: juni 12, 2017, 00:42 »
Lyco, en äkta wienerschnitzel skall stekas i renat smör. Renat smör betyder att man tar bort mjolken som finns i smöret. Renat smör kan göras hetare än vanligt smör, och är bra för just panerade kötträtter. Dessutom skall schnitzel stekas i mycket smör, och under stekningen skall det vara i ständig rörelse.

Då får du den vågiga, knapriga ytan som tillhör en wienerschnitzel. Dekorationen skall vara ansjovis, kaper och lingonsylt.

Jag är inte kock, men däremot köttkille, och jag har under min verksamma yrkestid stekt tusentals schnitzlar och Gordon Bleus.

Hampi.
Titta hur jag lever under:
www.thailand-mieten-bauen-leben.com

Det som du önskar dig,önskar också dom andra.

Lyco

• Gäst
« Svar #34 skrivet: juni 12, 2017, 06:32 »
Lyco, en äkta wienerschnitzel skall stekas i renat smör. Renat smör betyder att man tar bort mjolken som finns i smöret. Renat smör kan göras hetare än vanligt smör, och är bra för just panerade kötträtter. Dessutom skall schnitzel stekas i mycket smör, och under stekningen skall det vara i ständig rörelse.

Då får du den vågiga, knapriga ytan som tillhör en wienerschnitzel. Dekorationen skall vara ansjovis, kaper och lingonsylt.

Jag är inte kock, men däremot köttkille, och jag har under min verksamma yrkestid stekt tusentals schnitzlar och Gordon Bleus.

Hampi.

Härligt med professionella människor och dessutom är du väl schweizare om jag inte har läst fel. Jo klarifierat smör är jag ju bekant med, har ju slagit en och annan bearnaise och hollandaise. I indisk och Pakistansk matlagning används mycket klarifierat smör som kallas Ghee och det är ju då i den form ren smörolja som det heter och bra mycket mer smak och godare än vegetabilisk olja.

Det är ju vassle och annat skräp som gör att det bränner och med det borta bättre värmetålighet. Visste dock inte att det var klarifierat smör man använde, denna österrikare i Göteborg som var inhyrd gapade och skrek om ÖÖÖÖÖÖL  ;D ;D

Utloggad hampi

• Visa profil
« Svar #35 skrivet: juni 12, 2017, 06:58 »
Härligt med professionella människor och dessutom är du väl schweizare om jag inte har läst fel. Jo klarifierat smör är jag ju bekant med, har ju slagit en och annan bearnaise och hollandaise. I indisk och Pakistansk matlagning används mycket klarifierat smör som kallas Ghee och det är ju då i den form ren smörolja som det heter och bra mycket mer smak och godare än vegetabilisk olja.

Det är ju vassle och annat skräp som gör att det bränner och med det borta bättre värmetålighet. Visste dock inte att det var klarifierat smör man använde, denna österrikare i Göteborg som var inhyrd gapade och skrek om ÖÖÖÖÖÖL  ;D ;D

Då visste denna Östrikare att Bier heter öl på svenska.Han var törstig denna fan och han ville ha öl att dricka. :> :> :> :> :>
Du Lyca vet vad du pratar om,det var kul att läsa att även andra kulturer uppskattar klarifierat smör.Tack skall du ha.
Hampi.

Lyco

• Gäst
« Svar #36 skrivet: juni 12, 2017, 09:13 »
Då visste denna Östrikare att Bier heter öl på svenska.Han var törstig denna fan och han ville ha öl att dricka. :> :> :> :> :>
Du Lyca vet vad du pratar om,det var kul att läsa att även andra kulturer uppskattar klarifierat smör.Tack skall du ha.
Hampi.

hahaha, ja han var nog törstig den jäkeln, men ÖL är väl olja på tyska men i hans fall var det nog törsten () () ()

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: juni 12, 2017, 12:24 »
När man äter schnitzel i Österrike så får jag uppfattningen att den är friterad och inte stekt
 (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Lyco

• Gäst
« Svar #38 skrivet: juni 12, 2017, 15:06 »
När man äter schnitzel i Österrike så får jag uppfattningen att den är friterad och inte stekt
 (")

Jo, det kan ju vara så att i Österrike tillagar man den så. Kan ju tänka att idag är annorlunda, det är väl som vanligt en kostnadsfråga, är ju inte billigt att använda smör som dessutom skall klarifieras men att det det användes förr i tiden. Vet förr i tiden smorde vi in laxfiléer i mjukt smör för att de inte skulle torka eller bli frysskadade vem har råd med det idag. :)

Utloggad hampi

• Visa profil
« Svar #39 skrivet: juni 12, 2017, 20:17 »
Jo, det kan ju vara så att i Österrike tillagar man den så. Kan ju tänka att idag är annorlunda, det är väl som vanligt en kostnadsfråga, är ju inte billigt att använda smör som dessutom skall klarifieras men att det det användes förr i tiden. Vet förr i tiden smorde vi in laxfiléer i mjukt smör för att de inte skulle torka eller bli frysskadade vem har råd med det idag. :)

Varje krog i Österrike,Tyskland och Schweiz som håller lite på sig, tillagar panerade kötträtter fortfarande på det traditionella sättet. Wienerschnitzel i dessa länder är ju en helig ko, och dessutom en skyddad produkt.

Hampi.

Lyco

• Gäst
« Svar #40 skrivet: juni 12, 2017, 20:18 »
Varje krog i Östrike,Tyskland och Schweiz som håller lite på sig,tillagar panerade kötträtter fortfarande på det traditionella sättet.Wienerschnitzel i dessa länder är ju en helig ko och desutom ett skyddat produkt.
Hampi.

Ja det är jag övertygad om och de har kunder som kan betala för sig också antagligen!

Utloggad hampi

• Visa profil
« Svar #41 skrivet: juni 13, 2017, 07:06 »
I dag blir det kål-och lökdolmar.
En vitkål och två stora lökar.
Lösa bladen från vitkålen och skala lökarna.
Blanchera kålbladen och lökarna i lätt saltad vatten.
Låt kålbladen och lökarna droppa av ooch lägg dem på en ren handduk.
Gör köttfärsmassan(som köttbullar).
Lös bladen från löken.
Fyll kål och löken med försfyllning och rulla ihop.
Lägg dom i en kassaroll.
Gjut över lite buillon och skjut i ugnen wid 170 grader i 40 minuter.

Jkon

• Gäst
« Svar #42 skrivet: juni 13, 2017, 07:17 »
Lös bladen från löken.
Lägg dom i en kassaroll.
Lökdolmar har jag aldrig sett innan. Och kåldolmar var länge sen!

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: juni 13, 2017, 09:08 »
Ser jättegott ut
 <c>
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Hangnam

• Antal inlägg: 765
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: juni 13, 2017, 10:23 »
Lös bladen från löken.
Lägg dom i en kassaroll.

Vilken tid skall jag komma ? A  <c> c||