Författare Ämne: Så var det förr  (läst 2395 gånger)

Utloggad Wohlgart

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Så var det förr
« skrivet: november 13, 2017, 17:48 »
Lägger ut här tills jag är klar med Gropungar

Undrar just om det bara finns gamla gubbar på det här forumet? Eller har vi några ungdomar här också, som vi kan berätta för hur det var i världen när vi var små? Hur vi hade det, och hur världen har utvecklats.

När jag växte upp fick jag ofta höra hur besvärligt mina föräldrar hade det under sin uppväxt. Oftast var det när man var lat, och inte ville hjälpa till med något. Då fick man höra hur bortskämd man var. Jag har alltid trott att jag var ensam om det, och mina föräldrar bara var gammalmodiga. Men så är inte alls fallet, tvärtom, det verkar de flesta hålla med om.

När man nu ser tillbaka, och jämför med dagens ungdom, hade jag det inte så lätt jag heller. Sommarlovet var besvärligast, då bodde vi på en släktgård i Gusselby utanför Lindesberg. Där fanns utedass, inget vatten indraget, ingen tvättmaskin, tvätten kokades. TV hade börjat komma, men inte till oss förrän 1962.

Det var tack vare moster i Arvika, eftersom hon hade köpt TV, då ville inte mor vara sämre Efter 7 år fick vi 2 kanaler att välja på. Tv:n stod också på vinter boendet i villan på Brodalsgatan. Där fanns däremot alla bekvämligheter såsom elspis, badkar i källaren och centralvärme.

Men när man på sommaren skulle bo i Gusselby, då skulle det bäras vatten och ved till vedspisen och kaminerna. En stor trädgård som skulle skötas. En grusplan prydde hela husets framsida, den skulle skyfflas från grästuvor. På baksidan fanns det två gångslingor som också skulle skyfflas. Gräsmattor att klippa med handjagare, de senaste åren fanns en trehjulig motorklippare.

Jag bestämde mig då för att inte ha en trädgård att sköta när jag blev vuxen. Ett löfte som jag också har hållit. Vi behövde inte hugga ved, det räckte att vi bar hem den från närliggande skogen. Men ibland ville man hugga för det var kul. Sågade gjorde mor och far med en vanlig tvåmanssåg.

Man blev uppmuntrad genom att man skulle åka på semester i juli. Då åkte vi till moster utanför Arvika, som var bonde. Men någon semester blev det aldrig, mer än själva resan. Men på Brodalsgatan var det bra att bo.

Förutom trädgårdsarbetet var det bara mjölk att bära. Mjölkaffären låg i samma kvarter, man hade utbytessystem med mjölkflaskor. Sedan kom det tetrapak som såg ut som pyramider, de var lättare att bära. Viss snöskottning var det också, både på Brodalen och i Gusselby. Det skulle skottas där så det inte såg obebott ut.

Vi hade telefon både i Gusselby och på Brodalen. Det var jag stolt över, det var inte alla som hade. Men de andra hade ju TV att skryta med. En transistorradio med ett batteri stort som tre nuvarande mjölkpaket fanns det också. 1963 investerades det i en radiogrammofon. Där kunde man lägga 10 stenkakor som sedan ramlade ner varefter de spelades.

Den har jag fortfarande kvar. Det fanns dock inga skivor för oss ungdomar. Artisterna var bl.a. Sven-Olov Sandberg, Edvard Persson, Harry Brandelius, Sven Arefeldt och några Thore Skogman. Undrar just om dagens ungdomar känner till dessa gubbar?

Dataspel visste vi inte vad det var, det fanns inte några Nintendo Game Cube eller PlayStation tv-spel med högupplösande 3D-grafik Leksakerna bestod av Lego, Meccano, en märklin järnväg. och leksaksbilar förstås. Ville man leka bonde hämtade man grankottar i skogen, gjorde hål med skruvmejsel, för att sätta dit tändstickor till ben. Men det var utvecklande leksaker, till skillnad från nu. Man fick använda fantasin. Man kan ju fråga sig hur utvecklande ett dataspel är?

Vill du höra mer om hur svårt vi hade det? Vi kunde minsann inte bara ladda hem porr. Datorer fanns inte. Du var tvungen att be någon köpa en dyr ”Lektyr” eller "Fib Aktuellt" i kiosken. Själv tordes man inte. Kioskägaren kunde skvallra för föräldrarna. Antingen det, eller så fick man nöja sig med underklädessektionen i någon postorderkatalog. Det var de alternativ vi hade!

Inte kunde vi stjäla musik heller. Jag köpte en grammofon med radio och bandspelare för min första lön i januari 1967. Där kunde man spela in från svensktoppen, kvällstoppen och tio i topp. Men varken Kersti Adams Ray eller Ulf Elving kunde ju låta bli att snacka i början på låten. Första låten jag spelade in var ”Kristina från Vilhelmina” minns jag.

Men hur kunde vi klara oss utan mobiltelefon, ipad och alla typer av dataspel? För att inte tala om dator, med alla dess finesser, där man snabbt kan få all information, och göra nedladdningar på det man vill? Det är ju konstigt att man inte är ett psykiskt vrak.

Jag undrar just vad mina bortskämda barn ska jämra sig för till sina barn. Hur illa de har haft det i sin ungdom? För inte är väl världen färdigutvecklad nu? Tanken låter ruskig i så fall.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Så var det förr
« Svar #1 skrivet: november 19, 2017, 01:35 »
Jag undrar just vad mina bortskämda barn ska jämra sig för till sina barn. Hur illa de har haft det i sin ungdom? För inte är väl världen färdigutvecklad nu? Tanken låter ruskig i så fall.

Men det fina i kråksången är att jämret aldrig sträcker sig över 2 generationer.... Har ni tänkt på det? Alltså farfar eller morfar eller deras fruar, klagar ALDRIG till sina barnbarn..... Tydligen så är det bara estetiskt OK att klaga inför sina egna barn, och folk i den generationen....

Inför barnbarnen, så kan man dra vilka skrönor som helst, de har ju ändå inte en susning alls om någonting. Så konsensus är;

a - Rå-klaga och gnäll inför barnen vi har, det skall dom bara ha,,,,,
b - Var den bästa morfadern eller farfadern ni någonsin kan vara,och skäm bort Era barnbarn...
c - Tänk på att det ju är ganska taskigt OM ni skulle gnälla till barnbarnen, då får ju de stackarna höra gnäll ifrån 2 äldre generationer, och dom kan ju bli psykiskt störda på den grejen faktiskt...
 :> :> :> :> :>

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jonas

• Antal inlägg: 1716
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 19, 2017, 03:59 »
Men det fina i kråksången är att jämret aldrig sträcker sig över 2 generationer.... Har ni tänkt på det? Alltså farfar eller morfar eller deras fruar, klagar ALDRIG till sina barnbarn..... Tydligen så är det bara estetiskt OK att klaga inför sina egna barn, och folk i den generationen....

Inför barnbarnen, så kan man dra vilka skrönor som helst, de har ju ändå inte en susning alls om någonting. Så konsensus är;

a - Rå-klaga och gnäll inför barnen vi har, det skall dom bara ha,,,,,
b - Var den bästa morfadern eller farfadern ni någonsin kan vara,och skäm bort Era barnbarn...
c - Tänk på att det ju är ganska taskigt OM ni skulle gnälla till barnbarnen, då får ju de stackarna höra gnäll ifrån 2 äldre generationer, och dom kan ju bli psykiskt störda på den grejen faktiskt...
 :> :> :> :> :>

legolas
Du är väl undantaget för du klagar ju till/på alla barn, hur dumma dom är, vet ingenting, det var bättre förr och idag är det bara en hög med bortskämda snorvalpar ;)

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: november 19, 2017, 07:41 »
Du är väl undantaget för du klagar ju till/på alla barn, hur dumma dom är, vet ingenting, det var bättre förr och idag är det bara en hög med bortskämda snorvalpar ;)

Men jag är ganska stolt att du placerar mig på en piedestal i alla fall... Och utser mig till att "gå på"... Alltid kul när fiskarpojkarna svingar på fyllan...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Taranut

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • เล่น gclub
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2018, 09:26 »
Det är en mycket bra historia. Jag gillar din historia väldigt mycket. Jag vill verkligen gå.

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1789
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2018, 09:48 »
Det är en mycket bra historia. Jag gillar din historia väldigt mycket. Jag vill verkligen gå.

Välkommen till forumet!

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2018, 09:52 »
Birger, läs hans andra inlägg så inser du nog mer att det handlar om en robot som skriver strunt-...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2018, 11:05 »
Birger, läs hans andra inlägg så inser du nog mer att det handlar om en robot som skriver strunt-...

legolas

Ja, i så fall tar jag tebaks!

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2018, 00:37 »
Antingen så är det en robot, eller så är det en person som har oerhörda brister i det svenska språket.
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2018, 02:27 »
Antingen så är det en robot, eller så är det en person som har oerhörda brister i det svenska språket.

Kan vara nån från ett annat forum..... Där är ju svenskan rätt fantastisk ibland.