Författare Ämne: Thailand - Min pension 2018  (läst 3573 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Thailand - Min pension 2018
« skrivet: januari 06, 2018, 12:27 »
Yes så loggade man in på "mina sidor" på pensionsmyndigheten, och så fick jag klart svart på vitt hur skattehöjningen av SINK-skatten drabbade mig själv.

Exakt netto så blev effekten att jag förlorade 479 kronor i näven, det var allt!! Inga men och inga om, 479 kronor mindre blev det.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Wohlgart

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Thailand - Min pension 2018
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2018, 06:16 »
Jag fick 160 kr mera att spendera, men jag påverkas ju inte av sinkskatten

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2018, 08:50 »
Jag fick 160 kr mera att spendera, men jag påverkas ju inte av sinkskatten

Nä detta gäller ju enbart utlandsboende, som skattar där efter... Ni "svenskar" får plus i kassakistan..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Wohlgart

• Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2018, 10:00 »
Det här finner jag vara märkligt. Vilka förmåner har man kvar när man flyttat utomlands?
Sjukvården?
Varför ska pensionärer som skattat hela sitt liv, fortsätta med det när man drar sig tillbaka i ett annat land?
På vilket sätt kan du utnyttja det svenska systemet, där du har något för den skatt du betalar?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2018, 10:45 »
Ja du Wohlgart. Min syn på det hela då. Vi utlandsboende svenskar får ju då en SINK-skatt på 25%, vilket är märkligt lite mindre än den hemmaboende svensken får skatta. Jag gissar nu men nog ligger väl skatten på runt 32-33% maximalt då för de hemmaboende?..

I så fall så betalar svensken bara 8% mer i skatt, och får hålla tillgodo med hela det svenska välfärds-samhället. Jag finner det också väldigt orättvist, i alla fall känns det så. Vi får ju absolut noll och ingenting, och ändå skattar vi enbart 8% mindre än svensken i övrigt.

Jag undrar i mitt stilla inre hur många skatte-avdrag som svensken får göra, och som kanske NETTO får honom ner under 30% strecket för sin skatteinbetalning??

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2018, 11:45 »
Frågan är ju bara vilket parti som bryr sig om några få Thailandsboende. Har du flyttat inom Europa så är det ju inga problem.
 (&!#) (&!#) (&!#)
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Pudmak

• Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2018, 16:44 »
Frågan är ju bara vilket parti som bryr sig om några få Thailandsboende. Har du flyttat inom Europa så är det ju inga problem.
 (&!#) (&!#) (&!#)
Inget parti alls, en sådan minoritet blir tyvärr totalt ignorerad av sittande pajasar.  ;(
Skjut gärna upp till morgondagen det du kan göra idag.

Utloggad Ducati

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Rookie fresh
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 09, 2018, 14:56 »
08 pajasar finns det gott om men zink skatt får man betala även inom EU. Dock har du rätt till lokal sjukvård. Dock så avgör den ansvarige läkaren vilken rätt till vård du har. Om du är pensionär kanske andra regler som gäller?

MVH / Ducati
Människor har ofta större fantasi än förstånd.

Utloggad Bjarne

• *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2018, 15:09 »
Ja du Wohlgart. Min syn på det hela då. Vi utlandsboende svenskar får ju då en SINK-skatt på 25%, vilket är märkligt lite mindre än den hemmaboende svensken får skatta. Jag gissar nu men nog ligger väl skatten på runt 32-33% maximalt då för de hemmaboende?..

I så fall så betalar svensken bara 8% mer i skatt, och får hålla tillgodo med hela det svenska välfärds-samhället. Jag finner det också väldigt orättvist, i alla fall känns det så. Vi får ju absolut noll och ingenting, och ändå skattar vi enbart 8% mindre än svensken i övrigt.

Jag undrar i mitt stilla inre hur många skatte-avdrag som svensken får göra, och som kanske NETTO får honom ner under 30% strecket för sin skatteinbetalning??

legolas
Du som ”sinkar” har ett avdrag på 2920kr som kallas fribelopp per månad så några 25% blir det inte alls. Låg pension som 10.000
Men helt klart är det en idé att kolla upp sin egen brytgräns om det blir lönsammare att beskattas som vanligt.
Är man bosatt och skriven i Sverige och född 1952 eller tidigare så blir det extra mycket avdrag för 2018. 1953 och senare får inte denna favör alls.
Någonstans har jag läst att brytgränsen har förflyttat sig rejält uppåt och de med pensioner under 17.000kr/mån är i farozonen med sink.

Du kan trösta dig med att det är enkelt att byta men skatten kommer ingen undan på pension intjänad i Sverige.

Utloggad mackes

• *
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2018, 04:21 »
Tänkte att jag skulle rätta till några missuppfattningar. Jag kollade på skatten vid årsskiftet eftersom det gick så många rykten om brytpunkter med SINK.

Det visade sig att utlandsboende inte har någon rätt till grundavdrag eller förhöjt grundavdrag (för pensionärer), man skattar för hela beloppet med ett snitt av alla kommunalskatter vilket idag är 32% vilket gör att SINK alltid lönar sig eftersom det bara är 25% och innehåller ett grundavdrag (fribelop) för pensioner och sjukersättningar. 2018 är fribeloppet 2.920 kronor per månad.

Däremot har man som svensk medborgare kvar de flesta garantier och bidrag om du en dag förlorar allt och väljer att flytta tillbaka, den försäkringen har du kvar. Dessutom har du kvar den subventionerade sjukvården om du åker till Sverige, du betalar bara lite mer i vårdavgift / dagsbelopp om du inte är skriven i Sverige (600 / 1000:- istället för 100:- / 100:-)

Här kommer tabellen:

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2018, 06:14 »
Tack Mackes för klargörandet.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 24, 2018, 06:30 »
Raka rör och klara besked, som alltid. Tack för det! Till och med jag borde alltså söka SINK-skatt, tydligen. Jag är ju utskriven, men skattar enligt tabell.

Utloggad mackes

• *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 24, 2018, 09:31 »
Raka rör och klara besked, som alltid. Tack för det! Till och med jag borde alltså söka SINK-skatt, tydligen. Jag är ju utskriven, men skattar enligt tabell.
Absolut, även med "fattigpension" gör det en dryg  tusenlapp i månaden.

Utloggad Ducati

• *
  • Antal inlägg: 32
  • Rookie fresh
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 29, 2018, 09:36 »
Tack för utmärkt info!

Svenska regeringen har en vad jag förstått en världsunik hantering av sina pensionärer.
Titta gärna in på www.pensionarsskattekalkylatorn.se

MVH / Ducati
Människor har ofta större fantasi än förstånd.

Utloggad mackes

• *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 31, 2018, 05:01 »
Tack för utmärkt info!

Svenska regeringen har en vad jag förstått en världsunik hantering av sina pensionärer.
Titta gärna in på www.pensionarsskattekalkylatorn.se

MVH / Ducati

Glöm då inte att läsa det som står högst upp på sidan eftersom man inte orkad uppdatera den än:

Från och med den första januari 2018 sänks pensionärsskatten. Skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare tas bort helt för alla med en pension upp till 17 000 kronor i månaden och sänks för de pensionärer med inkomster upp till ca 35 000 kronor per månad. Pensionärsskattekalkylatorn kommer att uppdateras i enlighet med dessa ändringar inom kort, då är du välkommen tillbaka för att beräkna hur just du kommer att påverkas av skattesänkningarna

Det verkar som vår sittande regering tagit bort skillnaderna som de borgerliga skapade, men det är väl inte lika intressant...