Författare Ämne: Hem till byn  (läst 9898 gånger)

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Hem till byn
« skrivet: januari 24, 2018, 14:57 »
Hej
Tänkte här skapa en egen tråd på ämnet by liv.
Lite betraktelser och så. Detta kan vara mentalt uppbyggligt, så ni vet att niinte är ensamma i rymden och skriker...

Min sambos föräldrar har ett vanligt thaihus i en vanlig by i nordöstra delen av Thailand. Vi brukar vanligen bo där när vi besöker dem en gång per år sådär.

När jag första gången åsåg huset så kände jag livskrisen komma smygande. Nämnda hus är i högsta grad primitivt. Ett två-våningshus med ett rum nere och ett däruppe. Rummet upptill vet jag inte varför det finns, då det är outhärdligt varmt där under det oisolerade plåttaket och dito betongplanks-väggar.

Men det var säkert status att ha två våningar när det byggdes för 25-30 år sedan. Trappan är kompensatoriskt livsfarlig. Ett lysrör nertill i huset som ger ledljus åt leca-blocken. Fönsterglasen och bågar blev aldrig insatta så det är korrugerad plåt över fönsterramarna vilket ger ett närmast kompakt dunkel. Fördelen är att man inte ser den halvmeterstora Varanen som brukar klättra omkring på takbjälkarna i taket. En betongsula är enda 1900-tals moderniteten av rang. Betald av dottern, dvs min sambo.

Toaletten är ett skjul utanför med en hål-i-golvet lösning. Duschen en plastunna med skopa. Små otäcka grå scorpioner rasslar över golvet så de måste kollas efter innan farang-tassar sätts på den råa betongen. De säger att de stora svarta är inget att bry sig om, det är de små, grå, söta. Härliga tider, strålande tider.

Nåväl, farangen förstod efter ett par vändor att detta inte håller. Så dödsjuk jag var med blodbrist, uremi och blödande njure sic! pissandes rose´vin så handlade vi upp tjänsten, vilket om något påvisade graden av desperation hos farangen; döden kan vara en förbättring det oxå: en tillbyggnad som till storlek dubblerade husets boyta, med köksavdelning och ett toalett, tvätt och duschrum. Allt för ett utom inredning, el, och målning.

Om någon här inte gjort upphandlingar med thai så finns det fem OUMKULLRUNKELIGA regler:

1. Låt thai förhandla med thai om priset (läs din släkt vs hal byggmästare.
2. Fast pris.
3. Förvänta dig aldrig att det blir som specat.
4. Förvänta dig inte att det blir klart i tid.
5. Lämna ALDRIG jobbarna ensamma, det blir bara fusk, jävelskap och tokerier.

Acceptera ovanstående och du upplever din nästa födelsedag, märkt, men vid liv.

Trots ovantående så blev det rätt jobbigt mentalt. För att ni ska se vidden av det hela så bifogar jag några bilder.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
SV: Hem till byn
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2018, 15:07 »
Här är då Till byggnaden. Blev rätt snyggt om jag får säga det. Familjen får bestämma färgen själv, så det blir väl Rinkeby-vitt, Skärholmen-grått eller pissgult. Pissgult tycker jag själv är det bästa.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10186
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2018, 15:09 »
Javisst ser bra ut. På mornarna när du skall sova, mycket tuppar, hundar, och högtalare som skrämmer upp dig ur sängen eller..?

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2018, 15:12 »
Så, dags att presentera problemet. Det visade sig att när de mätte takhöjden så kollade de aldrig hur högt taket kom i förhållande till befintligt fönster på gamla husdelen. När detta uppdagades, typ när sista takstolen skulle på plats så skrattade de jävlarna bara när jag frågade om hur de tänkt lösa det här: Ta bort en del av gamla fönstret eller sänka taknocken? De gjorde ingetdera naturligtvis. Här får ni se resultatet...

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2018, 15:17 »
Ja, exakt. Man vaknar av en högtalar-anläggning ärvd av röda khmererna, tuppsatan bakom huset och dessförinnan höll hundslagsmålen mig vaken tills medvetslösheten tog överhand.

Intressant kommunikation tupparna har. Alltid vår som börjar, sedan svarar ett dussin i tur och ordning. Alltid samma ordning. Man lär sig höra skillnaden. Googlar recept på Coque au vin...

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10186
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2018, 15:23 »
Jag har köpt in sådana där mjuka öronproppar, ganska suveräna faktiskt. När jag ledsnar på dessa, så har jag ju A/C;n påslagen alltid på nätterna, och till det så sätter jag ävenledes på golvfläkten. Det ger nästan en mur av motljud mot fanskapen på utsidan.....

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1789
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2018, 15:31 »
Härligt att läsa om bylivet! Visst är det fantastiskt? hähä. Öronproppar på natten är nog en förutsättning..

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2018, 15:54 »
Ja, jo gillar inte öronproppar, men får nog krypa till korset. Var rätt seg när jag jämt som siste man hasade ut för morronpissen vid 9.
Här får ni mer av tillkortakommande:

Duschutrymmet tog vi till rejält så vi kunde sätta in toalettstol, handfat, dusch och en tvättmaskin. Rördragningen blev utanpåliggande. Ville först ha dragningen under golvsulan, men med tanke på läckor. Hur länge håller limmade skarvar?

Så skulle vi då kakla.
Jag frågade om de kunde det, själv var jag i för dåligt skick. JOOODÅ!

Jag gav order om att ingen kakling fick ske förrän jag kom tillbaka från sjukhus-besöket hos en familjemedlem. Kommer tillbaka och allt är uppsatt. De fick omgående riva en vägg. De övriga syns i bild. Väggarna VAR raka o putsade, men de använde inte fogkam. Bara smetade på fix på kaklet och tryckte dit...

Jag tänder inte lampan när jag går in där längre.

Sedan insisterade jag på att vatteninsläppet till handfatet skulle vara nertill där avloppet satt. Men det satte de upptill. Ska dit med handfatet nu, får se hur det blir  >:D

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 25, 2018, 16:39 »
Tänkte lägga in några trevliga bilder från bylivet. Det slår mig så här i det disiga, mulna januari-töcknet att det jag saknar mest, no 1, uno är den klara blå himlen och det så härliga intensiva solljuset.
För er som bor där sedan länge så kanske ni inte längre tänker så mycket på det. Det är bara väder liksom. Lite disigare vissa dagar, soligare andra. Bilderna är tagna precis i kvarteret.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 25, 2018, 16:49 »
Svärföräldrarnas hus. Det finns ett oerhört spännande elektrisk montage, där inkommande el sitter monterat INNE i huset. En byggfirma bytte panel och flyttade in hela isolatorn på väggen med 400V oisolerad, eller var det 800?
Nu går trådarna bara rätt in geom panelen. Vad kan gå snett?  ::) Nej, det är riktigt, jag var inte där när detta jobb gjordes. De hade aldrig fått pröjs av mig med den lösningen.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 25, 2018, 17:04 »
Framsidan med madame och lillbroderns ingifta fru. De sitter och tuggar det där röda fruktknarket som de sedan spottar ut runt omkring sig på ett feminint sätt  ::). Västerländsk polityr är bara en ångström tjockt efter ett par månaden i byn igen...
Farangens egeninköpta turkosa trädgårdsstol till höger i bild. Den enda stolen för övrigt. Ska bli ändring på denna misär.

I bild två, samma hus. Med farangens och lillans plaskpool dold bakom blå presenningen. Imponerande Eukalyptusträd. Är nog värt några bath. Men tas det ner så måste nog både munkar o byråd var med på noterna antar jag. De är kitsliga med sina träd har jag märkt.

Utloggad Pudmak

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2018, 21:32 »
Kul att vi får följa ditt by-liv. Det är alltid intressant.  (")
Skjut gärna upp till morgondagen det du kan göra idag.

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1789
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 25, 2018, 21:36 »
Härligt inlägg! ser ut som hemma hos mig. Fast jag bor lite utanför byn, ett halvår inne i smeten under byggtiden räcker för resten av livet...

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 25, 2018, 22:55 »
Ja det här är som sagt svärföräldrarnas hus. Det ligger i utkanten så baksidan vätter mot risfälten. Fy helvete om det hade varit mitt i smeten. Men det här är helt ok.  Om vi bygger något så får det bli så här i kanten eller strax utanför. Kan faktiskt bli lite FÖR lugnt bland tomma risfält. (Känner en svensk ett par km bort som bor helt mol allena bland fälten). Och ödsligare lär det bli .

Som ni säkert märkt så pågår i det stilla den folkomflyttning Sverige tvingades till under 1900-1930-talet (gestaltat bra i TV-serien "Hedebyborna") för fullt. Butiker stänger, de yngre drar till Bangkok. Kvar blir äldre och ej anpassningsbara.

Det är någon idiotisk fidekomiss som gör att marken här inte kan säljas fritt. Familjeöverhuvudet ärver den hela tiden. De kan naturligtvis arrendera ut marken, men ingen vill ju förädla upp den då för de pengarna får du inte tillbaka på något/några få år, utan bara suga ur det som går. mansaparang varje år med mindre och mindre yield. För gödning och definitivt inte befattning finns det några pengar till. Skörden är redan intecknad.

Vad växer annars sedan på en avverkad gummiträdsplantage, med kaliumvärden sky-high och en rubbad syra-bas? Knappt mansapparang. Och när den gjort sitt? Bangkok nästa. 1 bath, det är ungefär vad man får nu per kg oavsett om de odlar ris, mansaparang eller majs. Jag tror varenda odlande familj nu får bidrag av släktingar i Bangkok. Ingen går runt. I bangkok tjänar du 20-25000 B i luftkonditionerad japansk fabrik att montera utombordsmotorer. Med friskvård och företagshälsovård och en veckas betald semester. På fälten får du tillfälliga påhugg med 200 B om dagen i hettan, med tungt kroppsarbete. Det är bara sjunga låten "-Let´s go to Bangkok" och hoppa upp i minibussen med något som liknar entusiasm.

Så, detta fenomen studerar jag under mina dagliga promenader i den stilla byn. Oviljan att bryta upp. Något norrländskt över det. Sista lovliga bruden drog till fjollträsk (Bangkok), o grabbarna fortsätter snacka vargjakt (knulla horor), trimma snöskootrar (köra toktrimmade hojar), dricka hemkört (Laokhao o jahbaba) som om inget hänt.

Intressant.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 25, 2018, 23:57 »
Det här med flaskvatten är ett aber. Rätt dyrt i längden, och jolmigt. men då svärföräldrarna bara har kommunalt vatten med garanterat otjänligt dricksvatten.  Såg dy-dammen var ifrån det kom uppe vid templet. Alternativet var eget 60-gradigt vatten som står i stora leramforor i solen framför huset. Regnvattnet från regnperioden med zink från takplåten, fågelskit och sot från bränt träkol och plast. Till detta kolbaserade livsformer, okända men alltid i högsta grad mer eller mindre dödliga för en farang. Detta vatten kokas det kaffe på entusiastiskt.

Så jag hängde med en rolig gubbe som har en gammalTuc-tuc  från Pattaya som han brukar kör lite taxi med och hämta varor till sin lilla butik bredvid oss. Så vi åkte till vattenfabriken för att köpa på ett rejält lager på en gång. Trevlig utflykt. Förhoppningen var att jag skulle kanske, kanske få dricka iskallt vatten direkt från djupbrunnskällan!

Trevlig liten fabrik, manuell hantering. Såg bara damer som jobbade där. Men det kalla vattnet fanns inte. De använde omvänd osmos o kolfilter och sådant i stora blå plastfat. Var vattnet kom ifrån fick jag aldrig veta, men det verkar ok.

Observera porrkalendern till vänster i översta bilden. Såg som sagt bara damer i fabriken...

Undre bilden nam-mobilen