Författare Ämne: Hem till byn  (läst 7220 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Hem till byn
« Svar #15 skrivet: januari 26, 2018, 00:19 »
Jösses Sisaket, varför köper du dessa vattenflaskor. Det måste ju vara svindyrt för dig. Säljer dom vedrkligen inte vattendunkar med typ 20-25 liter vatten vita eller blåa? Dessa kostar ju 10 baht för 25 liter vatten... Jag brukar köpa 7 dunkar i taget för 70 baht och har över 100 liter dricksvatten....

Eler har du bara inte kollat in det?
Men annars himla kul skrivet, alltid kul att läsa det du skriver...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 26, 2018, 07:56 »
Det har nog inte varit längst upp på listan på kostnader då jag fick bra pris från gubben, kanske 10 B mer än fabrikspris-pris  för 6 x 1.5 l, och betalade kanske mindre än hälften mot på Tesco. Men de vita returdunkarna litar jag inte på att dricka från. Kan aldrig bli rent. Verkar rätt snuskiga med sin gulnade plast.  De blå stora dunkarna? jo ska kolla dem. de finns inte i byn tror jag men i stan. Måste köpa någon ställning till dem. För att få kallt vatten måste jag tappa om till mindre flaskor hela tiden för att få in i kylskåpet. Det är väl där någonstans det klickat hos den late trikådisponenten...

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 26, 2018, 08:20 »
När jag tänkte efter så brukar vi även köpa de större 5 liter eller vad de är. Men visst, finns pengar att spara.
Vattnet smakar ingenting så det är som att dricka destvatten. Frågan är om det inte är det? Ibland kommer jag på mig själv att längta efter mineralvatten. Det ska man iofs oxå se upp med så det inte blir för mycket salter. Saltar lite på äggen eller tomatskivorna på morgonen räcker långt. Inga kramper hittills.  :))

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #18 skrivet: januari 26, 2018, 10:49 »
Sisaket, jag handlade på mig sådana där vattenbehållare som rymmer kanske 1,5 liter och petar in i kylskåpet....  Fram tills för 6 månader sedan då jag handlade in en vattenmaskin som ger både kallt som varmt kaffevatten kostnad cirka 4.000 baht

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 26, 2018, 12:02 »
Vi "prenumererar" på vatten, varannan vecka kommer ett glatt gäng och byter ut alla tomma 20-litersdunkar i min verkstad, mot fulla. Dom är blå, gröna eller röd men aldrig vita. Sen köper vi is för tio bath om dag och har kallvattnet i en sån där isolerad vattenhink. Funkar galant! 

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 26, 2018, 12:48 »
Jo släkten har en is hink i plast och alla gröper ur isen med fingrarna och använder samma plåtmugg. Så med förnöjsamhet river jag av förseglingsplasten på min kylskåpskalla  flaska och fyller MITT LEO glas med fin is från frysen. På kvällen kan det vara roligare saker som negerrom o Cola i glaset eller LEO.

Vi brukar få besök av en trevlig munk en gång i veckan så där, och då går mina nya flaskor åt. En munk ska ALLTID serveras en obruten flaska. Men det vet väl de flesta. Ska hålla konselj med madame om denna vattenfråga.

"Bättre en liten rom i handen än en stor rom i röven"  8)

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 26, 2018, 22:20 »
Sisaket. Väldigt kul att läsa dina berättelser, inte minst för att du skriver så levande. Vad gäller vatten så köpte jag också en vattenkylare, utan varmvatten, för ca 2 år sedan, ett inköp som jag brukar anse vara det bästa jag gjort.

Nu slipper man fylla kylen med vattenflaskor, vilket man dessutom ofta glömde att ställa in.

Nu har jag med plats för snus och öl.

Ser fram mot dina skriverier

Mvh
Jörgen i Södra Thailand
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 27, 2018, 11:17 »
Tackar  :)

Jag har en grundsyn, närmast en filosofisk väg att närma mig detta ibland rätt underliga land. På mornarna brukar jag få en stund för mig själv, släkten jagar iväg på något påhugg, madame sitter i livliga och invecklade matematiska ekvationer där bra och dåliga tecken smälts samman som något från Kopernicus tid; att få fram rätta talen till lotteri-raderna. Detta djävulens påfund, ett illegalt lotteri utan någon som helst insyn i hur rätta talen vaskas fram och av vem. Men det spelas för måttliga belopp (säger hon). Nåväl, det ger ju mig alibi att spendera motsvarande på en öl eller två i Belgaren Ronnies bar vid tillfälle och diskutera rätt avancerade men alltid intressanta tekniska påfund och lösningar... .

Så, denna morgonstund brukar jag förbruka genom att lunka runt ett varv i byn och ibland ut en bit på något risfält. Man får mer kontakt med verkligheten så tycker jag än sittandes vid ett stenbord och dricka frukost-öl (not!). Solen skiner, "lagom" varmt och stillsamt.

Min filosofi är som sagt att det finns ALLTID en orsak varför något ser ut eller görs eller för den delen som vi oftast tycker INTE görs "rätt" här. Det är ju lätt att sitta o gapa med faranger över en schysst negerrom och tycka att alla thai är obildade idioter, lata och korrumperade.
Ibland stämmer detta kanske, framför allt korruption, ty antingen finns den eller så inte. Men det är nog det enda binära och kvantifierbara som finns i detta land.

Tar man sig tid och gräver sig ner i något konstigt fenomen så hittar man till slut oftast en helt plausibel förklaring. Det är det här som är utmanande: att faktiskt komma på något som är BÄTTRE under givna förutsättningar.

-Varför plöjer och harvar de inte sina mansaparang-fält och djupluckrar jorden, utan bara planterar rätt ner i en i bästa fall hafsigt hopräfsad fåra? Jo, därför att jorden är silt. Silt blir som puder uppluckrat (jättebra) men efter regnen blir jorden en total kompakt massa, hård som cement. Finns inga sprickor i den så luft kan kamma ner till rötterna och ingen plats för "potatisen" att tränga sig större och regnvatten har svårt att tränga igenom. Orörd mark har mikrosprickor av termisk och uttorkande/återfuktande påverkan över längre tid. Detta står att läsa om i respekterade odlingsmanualer. Taskig siltjord skall röras så lite som möjligt. Jordförbättring i form av stora mängder grus och sand gör underverk men kostar.

-Varför gödslar  och konstbevattnar inte idioterna sina mansaparangfält? Jo därför detta är en "Cashcrop". Du kan ALLTID sälja din skörd runt hörnet, jämfört att du sitter på 950 vattenmeloner som måste säljas inom några veckor. Går det så går det. Lyckan står den djärve bi när skulderna förfaller och hus, mark o kärring är satt i pant...

Priset på cashcrop är därefter. Men den utfattige odlaren har redan använt skörden som en kredit och lånat pengar på den, ty pengarna är säkra vid ett pris 1-1.65 B per kg torkad och chippad mansaparang hos uppköparen. Så det FINNS inga pengar till att gödsla tillräckligt eller att överhuvudtaget köpa in utrustning för bevattning.

Ja, så här ungefär brukar jag kolla upp orsakerna. Det finns säkert fler underliggande orsaker, men har man åtminstone satt sig in i eländet så här långt så ser man förhoppningsvis på de liv-ägna statarna på ett annat sätt. Jag gör det i vart fall. Lite ödmjukhet klär alltid _/\_

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #23 skrivet: januari 27, 2018, 11:31 »
En vacker beskrivning av en inte alltid lika vacker verklighet.

Roligt med en ny kraft som skriver på forumet. tack för din medverkan

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 27, 2018, 12:01 »
Legolas: Jo jag tycker själv det vore trist att bara sitta här ute bland fälten och inte fatta NÅGOT. Ha noll koll o bara sköta mitt farangliv. Men då kan man ju lika bra sitta i en condo i Pattis eller hyra radhus i Hua hin och köpa knäckebröd  runt hörnet. Det är ju en del av upplevelsen som jag ser det här. Se helheten. Sedan behöver ju man inte vara en del av den. Och det slipper vi!  ()

Men jag gillar diskussioner så om något inte stämmer, eller ni vill fylla i något så kör bara. Allt för upplysningen, Illluminati.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 27, 2018, 17:27 »
Men då kan man ju lika bra sitta i en condo i Pattis eller hyra radhus i Hua hin och köpa knäckebröd  runt hörnet.

Man behöver ju inte äta knäckebröd bara för att det finns i närheten..??
Det är oftast dom som inte har det som saknar det..

Har själv suttit i byn flertalet gånger och filosoferat om livets underligheter..
Och det är en fantastisk känsla med några kalla innanför västen..

Men inser nu för tiden att jag vill nog bo vid kusten och ha knäckebrödet runt hörnet..
Huset i byn ska vi så klart ha så man kan åka dit ibland och fundera över risodling eller liknande saker..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #26 skrivet: januari 28, 2018, 01:40 »
ledarn, och längtar du för svårt när du är här uppe i djungeln, så kan du komma hit på besök, så skall du få Gulaschsoppa och knäckebröd av mig.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 28, 2018, 05:19 »
ledarn, och längtar du för svårt när du är här uppe i djungeln, så kan du komma hit på besök, så skall du få Gulaschsoppa och knäckebröd av mig.....

legolas
Klart jag kommer på besök då och då...  (")
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 30, 2018, 16:22 »
Maten i Isaan. En bild säger allt:

Halstrad risråtta thai-style. Lyckan var fullständig när lillan matades med svansen  /8\

Utloggad Pudmak

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: januari 30, 2018, 16:24 »
Risråtta är ju superbt, smakar överraskande gott. Käkar jag gärna igen.  (")
Skjut gärna upp till morgondagen det du kan göra idag.