Författare Ämne: Hem till byn  (läst 10059 gånger)

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
SV: Hem till byn
« Svar #30 skrivet: januari 30, 2018, 16:31 »
Hårda faranger i Isaan...

Som jag brukar säga: hellre du an jag  ;D

Barbari skulle vissa förfinade fransktalande etniciteter uttrycka det som

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10206
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #31 skrivet: januari 31, 2018, 00:09 »
Ja jag håller med dig till viss del. Hade dom bara behandlat råttan OK, och inte låtit det se ut som ett jäkla slakthus där på grill-gallret, så hade ju allt varit gott och väl.

Men nu tycker man ju mest att det ser äckligt och osmakligt ut, trots att smaken sägs vara helt OK... Tänk om dessa thaiare hade haft "riktiga" falang-kryddor att tillgå, så hade ju den råttan lätt blivit till en festmåltid ihop med ett isfyllt LEO-glas...

Man kunde gjort "medaljonger" likt fläskkött, lätt stekt i smör, och med Santa Marias olika kryddor....

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6752
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 31, 2018, 04:33 »
Har ätit råtta några gånger och tyckt det smakat bra..
Men att få den grillad på det viset med svansen kvar...??
Då hade jag inte ätit garanterat..  <c>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 31, 2018, 07:50 »
Har aldrig provat att äta, men att det är råtta gör mig inget, "ratburger" åt ju Stallone i någon dystopisk framtidsfilm.
Är bitarna utskurna och gjord som bbq. Som det såg ut på grillen med stanken av bränt hår var ingen höjdare. Har f ö varit med lite på råttjakt i risfälts-vallarna. De bränner gräs framför en håla och står sedan med en armborst/pilbåge vid det andra. Jävla bestar att vara stora, höll mig vid sidan om för när en sådan där superrådis från Sumatra rusar ut o går till anfall vill det till att pilen träffar. Klart underhållningsvärde. Stora som katter...  (")

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 31, 2018, 15:09 »
Har en fråga till de som kanske vet här. Funderar på att köpa in en rai eller två för ett framtida husbygge. Vad kostar en rai (1600kvm)?

Husbygget blir i den lilla byn i nordöstra thailand, provinsen Sisaket. 6 km från närmsta stad.  Byn är utan några som helst västerländska bekvämligheter. Ingen bank, post,  bar eller horhus. Ingen restaurang, resort eller pool. Ingen polisstation  (") . Ren jordbruksbygd. Alla sover kl 21.  Marken som jag spanat in (och ska visst vara till salu) ligger i utkanten av byn med utsikt över risfälten i söderläge. Alltså solen rakt på. Gammal åker. Lämplig för husbygge (ligger högre än risfälten).

Inget V/A eller el framdraget. Ingen borrad brunn. En bit naken mark vid betongvägen helt enkelt. Kostar det 100.000 eller 200.000 B per rai? eller mer? Vad är rimligt?

Nej, det är riktigt, farangen tänker inte andas om något köp utan det får ske "by proxy" av släkten så vi får rätt utgångspris. Sedan tar arga leken vid  >:( >:(

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #35 skrivet: januari 31, 2018, 15:31 »
Dags att gå och nana nu, men innan dess så skal jag ge mina 5 öre information om priser. För det första och det vet du också, så varierar priserna välderliga. Men om jag får spekulera så ligger väl din by långt ute i ingenstans förmodar jag, alltså långt ifrån en större stad..

Så denna paralell med min frus mark so ligger uppe i Nong Bua Daeng, alltså 65 km ifrån provins-huvudstaden Chaiyaphum, där är läget som följer för mark som har chanot och får säljas..

För mark INNE i byn så kostar det 400.000 baht per rai, om du kommer 2 kilometer utanför byn, så kan priser per rai faktiskt dyka ända ned till 30.000 baht per rai med lite flyt...

Nåt mer än detta vet jag inte..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 31, 2018, 20:11 »
Har en fråga till de som kanske vet här. Funderar på att köpa in en rai eller två för ett framtida husbygge. Vad kostar en rai (1600kvm)?

Husbygget blir i den lilla byn i nordöstra thailand, provinsen Sisaket. 6 km från närmsta stad.  Byn är utan några som helst västerländska bekvämligheter. Ingen bank, post,  bar eller horhus. Ingen restaurang, resort eller pool. Ingen polisstation  (") . Ren jordbruksbygd. Alla sover kl 21.  Marken som jag spanat in (och ska visst vara till salu) ligger i utkanten av byn med utsikt över risfälten i söderläge. Alltså solen rakt på. Gammal åker. Lämplig för husbygge (ligger högre än risfälten).

Inget V/A eller el framdraget. Ingen borrad brunn. En bit naken mark vid betongvägen helt enkelt. Kostar det 100.000 eller 200.000 B per rai? eller mer? Vad är rimligt?

Nej, det är riktigt, farangen tänker inte andas om något köp utan det får ske "by proxy" av släkten så vi får rätt utgångspris. Sedan tar arga leken vid  >:( >:(

I våran by som ligger ett par mil norr om Chayiaphum längs väg 201..
Den har ingenting av det du nämner heller så det är en "risby" modell större..
En rai i direkt närhet av byn ligger runt miljonen..
En liten bit typ 1 km utanför ligger priset på runt 600,000...

Vi har ju mark både i byn och utanför..
Sålde lite bara för ett par veckor sen så priserna är aktuella..
Det var 1 rai för 600,000 som vi för 10 år sen köpte för 60,000..  () ()

Och blev frågade om vi ville sälja av den marken vi har inne i byn = 1 mille/rai..
Som vi betalade 200,000 för 2 år sen..  () ()
Så det är en sjuk utveckling av priserna inne i byn till skillnad mot det som ligger strax utanför..
Men det som är inne i byn är ju ren "bostadsmark"...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad magnus

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 508
  • Jeet Kune Do
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: februari 01, 2018, 03:29 »
Kolla på DD property där säljer dom mark oxå

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1789
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: februari 01, 2018, 06:45 »
Vi hade bud om att få köpa ett skifte bredvid vårat, om drygt tre rai för 100.000. Belägenheten är ungefär den du beskriver. Min fru ville inte och det är jag lite sur på, för det hade varit ett klipp! Inte för odling, men väl fisk och kräftor. Dammodling ger bättre avkastning än växtodling och några dammar till hade inte skadat.

Utloggad magnus

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 508
  • Jeet Kune Do
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: februari 01, 2018, 08:37 »
Det var billigt Birger.

Vi som köpte när kursen var runt 5
Ska vara glada :))

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: februari 01, 2018, 09:33 »
Ja man tackar för svaren. Det var riktigt svajiga priser.

Blev inte klokare på det. Markpriser brukar i den fria världen med fri ekonomi, brukar vara kopplat till den omsättning eller vinst man kan göra.
Det normala är 10 årsvinster; ta och ge lite. Men som riktmärke. Om en risåker ger 10.000 B i vinst så bör priset ligga runt 100.000 B. Att priserna åkt upp i norra Isaan beror enligt madame att (ris) mark centralare i Thailand översvämmas för ofta. Så marken är åtråvärd.

Men vad spelar det för roll? Den mark som inte har tillgång till vatten och inte ger mer än en skörd per år är som jag ser det närmast värdelös. Här i byn är det få, om någon som säljer ris. Det är endast för husbehov.

Men nu gäller diskussionen husmark i byhåla. Priserna stiger uppenbarligen. Men på 10-15 års sikt så tror jag byarna är tömda på yngre. Redan nu har uppskattningsvis 30% stuckit. Hus bommas igen. Finns inget att försörja sig på. Den stora folkvandringens tid är här. Precis som för 1000 år sedan då Världens största stad gick under av hunger, hysterisk overhead-administration och hybristempel och befolkningen tvingades lämna Angkhor wat. De glömde underhålla sina bevattningssystem som yttersta orsak, precis som Incas. Och nu har de en hysterisk overhead-administration i form av korruption och militarism IGEN.

De glömde att världen förändras. Det gamla levnadsmönstret efterfrågas inte längre. Jag ser i alla fall  mönstret.

Men ingen mening att vänta på en systemkollaps utan vill man ha något så är det bara att köpa. Men en mille för en jordplätt ingenstans, kan jag inte se att man får igen med ränta. Ska ner nu om en vecka och snoka lite på priset och se vilka som packat sitt förnuft och flyttat till en ljusare modern framtid...  (")

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #41 skrivet: februari 01, 2018, 12:32 »
Men en mille för en jordplätt ingenstans, kan jag inte se att man får igen med ränta. Ska ner nu om en vecka och snoka lite på priset och se vilka som packat sitt förnuft och flyttat till en ljusare modern framtid...  (")

ja det låter ju svindyrt där ute i ödemarken som du håller till... Men att överhuvudtaget köpa någonting, i akt och mening och tro att man får tillbaka något, är för mig fel frågeställning.

Jag kör efter devisen, vad kan jag köpa, gilla att ha köpt, och kan undvara, om något går åt helvete...?
Det blir ett betydligt mer trivsammare liv då har jag funnit...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 01, 2018, 13:07 »
Jo har en liknande inställning:

Allt som investeras i Thailand är borta. Så allt som investeras blir för pengar jag/vi inte behöver ha igen. Men har heller ingen lust att slänga pengar i ett svart hål i form av groteskt överprisad mark.

En farang är, och kommer alltid vara vara en gäst. Så när det är dags att dra så fyller man resväskan o gör det och lämnar allt annat. Inte mer med det.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #43 skrivet: februari 01, 2018, 16:42 »
Jo har en liknande inställning:

Allt som investeras i Thailand är borta. Så allt som investeras blir för pengar jag/vi inte behöver ha igen. Men har heller ingen lust att slänga pengar i ett svart hål i form av groteskt överprisad mark.

En farang är, och kommer alltid vara vara en gäst. Så när det är dags att dra så fyller man resväskan o gör det och lämnar allt annat. Inte mer med det.

Marken vi har köpt kan frugan göra vad hon vill med när jag är borta..
Med mark kommer status i byn och det är viktigt när falangen är borta sen..
Det får vi bjuda våra fruar på tycker jag..
Sen att vi lyckats sälja till en bra vinst gör ingenting.. Men mycket av marken vill frugan ha kvar..?? (Bostadsmark)

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: februari 03, 2018, 01:17 »
En avliden person är inget rättssubjekt.

Ja, så står det i Svensk lags Jordabalk på ett ungefär. Det betyder egentligen att du som avliden inte kan ställa krav på levande personer eller institutioner. Din enda återstående rätt är en värdig begravning.

Det ska vi nog vara glada för. Annars så skulle mycket tokigheter arvingar tvingas göra för arvet.

Å andra sidan så gör det också att ett livs vedermödor snabbt kan spenderas av mycket lyckliga anhöriga. Må så vara.

Jag har skrapat lite på Thailands fideikomiss-system. Det var en landreform för 20-25 år sedan som effektivt låser in jordbruksmark så att den ej kan brukas för annat ändamål och ej heller försäljas: Sor Por Kor med ett tiotal varianter, så lika att endast mycket erfarna jurister kan förklara skillnaden.

Men det går i huvudsak ut på att jordbruksmark inte får säljas, arrenderas, överlåtas eller bebyggas i valfri ordning.

Så släkten flyttar till Bangkok och de skröpliga gammelföräldrarna varav ena är  familjens överhuvud tittar ut över  i bästa fall mer eller mindre olagligt utarrenderad mark. Ty sälja den går inte så de få lite mer pengar sista åren efter ett långt hårt bonde- liv, där släkten dyker upp en gång per år vid nyår som besökare av ett sällan besökt och saknat monument.

Det viktiga är att konservera landsbygden och hålla bönderna livegna, så de inte får ork och tid att fundera över om de verkligen måste ha det så här eländigt. Folk med för mycket pengar och tid kan få farliga progressiva ideér. Gjut en betong-väg i byn så fortsätter de rösta på den givmilda politikern. Köp upp deras ris för någon bath extra i överpris och lagra riset tills det ruttnar bort, allt för röster.

Har sett att det är många faranger som provar att odla by proxy. Dvs deras thai-madamer frontar. Huruvida jorbrukandet är framgångsrikt har jag inte fått kläm på.

"Du måste vända jorden tre gånger" brukar jag säga. Med det menar jag att det manuella småskaliga thailändska jordbruket är hopplöst ineffektivt. Det västerländska storskaliga, högt mekaniserade är alltför kostsamt, men en mix av båda KAN vara framgångsrikt. Det är ju rätt enkelt att räkna ut vad du bör tjäna:

Vill du leva med faranginkomst och varje rai ger 5000 b i vinst (enligt thai-bruket) så vill det till 200 rai för att få 1 miljon b per år. Till detta kommer då arrendekostnader. Så det blir kanske uppåt 250 rai.

Så det blir inte många bönder kvar per by om de ska ha västerländsk levnadsstandard på thaivis.

Såg en mycket intressant rapport (2006) om Mansaparang där de jämförde olika asiatiska länder som Vietnam, Filippinerna, Thailand och Indien. Av dem tjänande Indiska bönder 620 Dollar jämfört med Thailands 91. Detta var nettoinkomsten per hektar. Idag är det andra siffror givetvis, men relationerna är intressanta. Det som signifikant skilde var att indien konstgödslade mer och framförallt konstbevattnade. Det visar hur efterblivet thailändskt jordbruk är. indier fick iofs dubbelt så mycket betalt, men det förklarar inte att de fick 7 ggr mer. De var helt enkelt mer effektiva.

Jag upplever det som att många snöar in på att de måste äga marken de brukar. Att äga sin gårdsmark där huset står är en sak, men odlingsmark? Det är väl verksamheten som är intressantast?

Odlingsmark är dyr förhållandevis, och arrendera dito billigt. Detta under förutsättning att du kan höja yielden, avkastningen betydligt. Och det verkar inte orimligt med ovanstående resonemang.

Och då är vi tillbaka till trasslet med arrende-avtal och Sor Por Kor. Om du tecknar illegala arrende-avtal så kan de ogiltigförklaras på en sekund på amphur av den snikna ide´fattiga jordägaren som efter två år ser hur bra det går för farangen. Någon som har erfarenhet av dessa trix?