Författare Ämne: Hem till byn  (läst 7222 gånger)

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
SV: Hem till byn
« Svar #60 skrivet: februari 24, 2018, 03:58 »
Det har varit rejält varmt sista tiden med 37 C. Men de senaste två dagarna har varit molnigt och mer måttlig temperatur runt 28 C. Riktigt skönt faktiskt med en paus från värmen. Vi har ju ingen AC så det har varit på gränsen. Som tur var ligger sovrummet i skuggan av stora huset så det det blir ingen bastu med 70 C väggar. Men bygger jag hus här så blir det med AC i sovrummet. Bara tanken på att ligga febrig i någon förkylning och förgås.... man ryser.

Plaskpoolen på 5,5 kubik är uppe till kidsen och mig.

Ny Click inhandlad. Var ju ett jävla tjat om detta. Så nu är den invigd av munk i templet och allt. Ingen ville köra den ens till templet, utan farangen fick ta risken, ty bättre han än vi.... joorå. Man vet sitt värde.

Som Legolas skriver på sin tråd så blir man rätt less på det eviga stinkande brännandet av plast och annan mög.

Har en bra story.

En Släkting till en farangs fru här avverkade lite träd på SIN mark. Dessvärre var systern till denna fru fientlig mot nämnda thai-gubbe.
Så hon anmälde till militären att han avverkade utan tillstånd med motorsåg.

militären ryckte ut med lämpligt antal fordon o gubbar och konfiskerade motorsåg, träden som sågats till plank och arresterade gubben.

Han fick nio månaders fängelse! De hotade först även med böter på 260 000 bath, men han sa ju som det var att han inga pengar hade, så de la på tid istället. Han fick tiden avkortad och stod blinkande, avmagrad, blek och med rakat huvud utanför sitt hus något halvår senare. Helt vansinnig på kärringen!

Hårda bud i SISAKET

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: mars 01, 2018, 02:40 »
Så har kalabaliken startat.

Den stora fisken på 1.5 kg som svärfadren fiskat upp från något gyttjehål har stulits under natten!

Farangen sparkades upp som varnandes om fientlig örlogg i sikte. Bränn och häng!

Vacklade ut vid 7 och jag mumlade fram diverse plausibla förklaringar.

Fisken hade legat med någon dec skitigt vatten i en bunke med lock utomhus några dagar.

-Vi har hundar som stryker här om nätterna, de kan ha klippt den?

-Nej, locket låg på!

-Kanske någon ännu fattigare som tog den för att äta? ni är Buddister...?

-Nej, folk gör så här, fulla, onda.

-OOOKEY, ja vad händer nu, peka finger på någon i byn?

-Vi ska hämta en man som ser saker, han har aldrig fel. När pengar försvann för någon här så sa han vilken familj som låg bakom och på natten lämnades pengarna tillbaka bakom huset.

Ja, thailogiken i ett nötskal. Om jag någonsin vacklat i frågan om att ha hus i byn så är jag vaccinerad nu....

Gubben kom och sa att fisken var kvar. Efter mycket letande så hittades den utmattade fisken till stor lycka. För vem kan man undra, någon nu ej felaktigt utpekad familj? Detta påminner mycket starkt om metoder från röda khmer-tiden.

Häxprocess skulle vi faranger säga. Flyter du är du skyldig och ska brännas, sjunker du så blir det kristen begravning med alla hedersbetygelser.

Det visar väl på ett ungefär hur många hundra år de ligger efter oss mentalt... .

Men det finns små ljuspunkter.
Granntanten ( i min ålder) storstädar huset och har för första gången slagit på stereon och spelar Creedence Clearwater Revival, Lite annan god vietnam-era musik och 80-tal mega hits blandat.

En mentalt vacker kvinna... (utseendet är inte värt att nämna annat än som slitet och rultigt) HENNE vill jag bjuda på öl o lyssna på musik med. Första thai jag vill bjuda på en öl överhuvud taget...

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: mars 18, 2018, 14:03 »
För någon vecka sedan nu så var det begravning i byn. I ett av grannhusen så bor två familjer. En 50+ hade avlidit i Bkk och fördes hem med ambulans med blåljus. Det ska ju vara lite show...

Släkt och vänner från Bkk och dito från byn hade sedvanligt fulla samlats inför hedersgästens ankomst on the rocks. Gubbens kista baxades ut och placerades utanför huset i ett härligt superbling tält. Det glittrade och blinkade med gröna lysrör under kistan så man trodde man stod i en horbar i Pattaya. Man behövde solglasögon för att kunna se kistan. 8)

Jag måste säga att jag skulle oxå vilja ligga så där. Verkar ju betydligt roligare än våra spartanska murriga begravningsritualer. (")

Ja efter de obligatoriska tre skotten med skarpt hagelgevär så kom då munkarna knatandes från templet. Templet är litet så det var "bara" 4 st som mässade någon timme.

Jag vet att Legolas här inte har mycket till övers för munkar o tempel. Och jag kan nog hålla med om detta när det gäller just begravning. Jag menar att vid bröllop och välsignelse av hus, bilar, motorcyklar, risfält och mia noi är väl ok att ge munkarna en slant. Men när det kommer till begravning så borde de inte ta emot ett nickel. Jag anser att detta är en sista viktig "hederstjänst" som templet ska hålla sig för goda att profitera på. Hur många ggr har inte hedersgästen pröjsat munkar i tid och otid?

Nåväl, vi som bodde i grannhuset utan att vidare känna "hedersgästen" satt längst bak, bredvid lokala fyllot som sov bredvid gatuhunden. Som också sov.

begravningsmusiken, ackompanjerat med öppnandet av Lao-khao buteljer, (det var bara samma låt som gick på repeat hela natten) blev framåt 5-tiden på morgonen något enerverande, men det var bara att bita ihop. Vi var rätt trötta när minibussen några timmar senare äntligen kom för vidare transport av familjen mot kärnisens och mörkrets förlovade land.

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: mars 18, 2018, 14:10 »
Jag gillar verkligen dina skriverier. Du ger liv åt berättelserna

(")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #64 skrivet: mars 18, 2018, 14:16 »
Å fan blev du fast där till klockan 05.00?? Var inte det ganska orutinerat av dig? Du kunde väl tagit dig hem, men du kanske tyckte det var kul att sitta där i mängder av timmar, och varför inte, tycker man om det så helt OK...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Sisaket

• *
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: mars 18, 2018, 15:12 »
Nej, begravningen var i GRANNHUSET så musikanläggningen dånade på till morgonen. Gick inte att undkomma.