Författare Ämne: Att köpa bil i Thailand. Ny eller begagnad?  (läst 2676 gånger)

Utloggad Pudmak

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
Att köpa bil i Thailand. Ny eller begagnad?
« skrivet: mars 15, 2018, 13:47 »
Jag har ofta funderat över varför thai för det mesta köper en ny bil när det är så dags. Ofta då med en smaskig avbetalningsplan på uppemot 7 år som blir svindyr i slutändan.

Och varför är begagnade bilar förhållandevis dyra? Risken borde vara stor att underhållet är väldigt bristfälligt. Har ni några synpunkter på detta?
Skjut gärna upp till morgondagen det du kan göra idag.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10186
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Att köpa bil i Thailand. Ny eller begagnad?
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2018, 14:08 »
Du svarade nästan på din egna fråga....
Svaret varför dom köper nya bilar är väl 2 kanske, jag gissar på följande;

a - En NY bil ger ansikte och man klättrar på samhällsstegen
b - begagnade bilar ÄR DYRA i jämförelse med nya väldigt ofta, så lika bra å köpa en ny..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2018, 15:08 »
Du svarade nästan på din egna fråga....
Svaret varför dom köper nya bilar är väl 2 kanske, jag gissar på följande;

a - En NY bil ger ansikte och man klättrar på samhällsstegen
b - begagnade bilar ÄR DYRA i jämförelse med nya väldigt ofta, så lika bra å köpa en ny..

legolas
Ja det är väl det där med fåfängan, att kunna glänsa. Men är det någon som har en aning om varför begagnade bilar är så fruktansvärt dyra? Jag kan inte komma på någon rimlig förklaring, det verkar nästan inte finnas någon marknad för dessa. Var tar bilarna vägen, skickas utomlands?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2018, 15:14 »
Nä jag vet inte heller. Har funderat på det många gånger. Man kan ju följa bilarna typ;

a - Thai köper ny bil
b - Thai skiter i att betala ny bil
c - finansbolaget/långivaren/banken tar bilen
d - uppköpare a  la mass köper upp dessa nedprutade bilar och lägger på sin vinst
e - Återförsäljare köper dessa bilar och lägger sedan på sin goa vinst på bilen
f - Och simsalabim, NU har vi en begagnad bil svindyr begagnad....

Så har jag fattat det hela, och svaret på din fråga varför begagnat är så pass dyrt är väl då att uppköparen och återförsäljaren lägger på ganska stora vinster på dessa bilar....

Eller vad tror du?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2018, 15:30 »
Nä jag vet inte heller. Har funderat på det många gånger. Man kan ju följa bilarna typ;

a - Thai köper ny bil
b - Thai skiter i att betala ny bil
c - finansbolaget/långivaren/banken tar bilen
d - uppköpare a  la mass köper upp dessa nedprutade bilar och lägger på sin vinst
e - Återförsäljare köper dessa bilar och lägger sedan på sin goa vinst på bilen
f - Och simsalabim, NU har vi en begagnad bil svindyr begagnad....

Så har jag fattat det hela, och svaret på din fråga varför begagnat är så pass dyrt är väl då att uppköparen och återförsäljaren lägger på ganska stora vinster på dessa bilar....

Eller vad tror du?

legolas
Det låter ju rimligt att det är så. Helt vansinnigt, det måste finnas en uppsjö av begagnade bilar som ingen vill ha.
Vi kommer nog att tvingas byta bil så småningom och det bär mig emot att köpa en helt ny, varför göra det i Thailand när jag alltid köper begagnad i Sverige. Det känns helt fel.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6741
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2018, 16:51 »
Tidigare fick du ett bidrag om du köpte en ny bil..
Tror det är borttaget nu för tiden..??

Men fick ju en förklaring till varför beg priserna var så jäkla höga..
Tyvärr har jag glömt bort den...
Men vet att vi diskuterat saken här tidigare och lösningen finns att hitta..
Orkar tyvärr inte sitta och leta i trådarna..
(Eller om det var i det andra forumet) ??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2018, 17:09 »

Jag vill också minnas att jag har läst det någonstans men minns inte riktigt heller. Men det är ett intressant ämne som berör många.

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2018, 00:36 »
Det stämmer, alla som köpte en ny bil fick ett ganska hyfsat bidrag för ca 5 år sedan, men det gör också att de inte kan sälja bilen inom 7 år tror jag det var

(")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: mars 16, 2018, 01:09 »
Det låter ju rimligt att det är så. Helt vansinnigt, det måste finnas en uppsjö av begagnade bilar som ingen vill ha.
Vi kommer nog att tvingas byta bil så småningom och det bär mig emot att köpa en helt ny, varför göra det i Thailand när jag alltid köper begagnad i Sverige. Det känns helt fel.

Eftersom garantier i Thailand är som att leta i Israel efter jultomten. Så kan man ju lika gärna köpa en begagnad privat s.a.s. alltså köpa den direkt ifrån en privatperson.

Men då skall man veta att det är en grym risk man tar, eftersom thai ju inte bryr sig om underhåll, skiter i service, och aldrig lagar nåt så länge bilen ens går framåt eller bakåt...

Man kan ju då lämna in bilen, och kolla objektet hos en kunnig mekaniker på något företag, och få hans utlåtande. Och därefter förhandla med thaigubben/kärringen som vill sälja sin fina begagnade bil.... Priset i det läget är långt under hälften än annars.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2018, 01:12 »

Den grejen försvann så fort dom sparkade Yingluck från Thaksin-tronen i Thailand. Bidraget var 100.000 baht som man fick. I gengäld så fick man inte sälja bilen inom 5 år. Så t.ex. vår bil som vi ju köpte begagnad av vår granne i september tror jag det var, fick vi vänta tills 8 januari innan vi kunde ändra namn i ägarpappren, ty de 100.000 bahten låg ju där och spökade....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2018, 05:52 »
Eftersom garantier i Thailand är som att leta i Israel efter jultomten. Så kan man ju lika gärna köpa en begagnad privat s.a.s. alltså köpa den direkt ifrån en privatperson.

Men då skall man veta att det är en grym risk man tar, eftersom thai ju inte bryr sig om underhåll, skiter i service, och aldrig lagar nåt så länge bilen ens går framåt eller bakåt...

Man kan ju då lämna in bilen, och kolla objektet hos en kunnig mekaniker på något företag, och få hans utlåtande. Och därefter förhandla med thaigubben/kärringen som vill sälja sin fina begagnade bil.... Priset i det läget är långt under hälften än annars.....

legolas
Det där låter som ett vettigt sätt att påbörja det hela. Svärfar har ett ganska stort kontaktnät, teerak ska få be honom att kolla runt lite. Det kanske finns något pålitligt som han känner till. Det är ingen brådska, vi har tid att vänta ett tag på ett bra tillfälle.  (")

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2018, 07:54 »
Pudmak, gör så låter bra. Jag har kompisar här som köpt pick up;er, som skulle ha kostat runt 5-600.000 baht, och endast betalt 300-350.000 baht, då dom på detta sättet sluppit 2 mellanled som ville tjäna stålar...

Jag fattar inte heller hur Thailand, mig veterligen, som enda landet i hela vida världen, har en begagnad-marknad på bilar som är så svindyr som den är. Normalt sett så har man ju en marknads-ekonomi, där efterfrågan styr priset till 100%, men icke i Thailand.....

Kanske en utbildningsfråga? Kanske detta är ett tecken son tydligt visar hur fruktansvärt dåligt utbildade de flesta thai är i grunden. Vem vet?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2018, 08:43 »
En annan märklighet i bilhandeln här i Thailand är att man inte byter in sin bil hos bilhandlaren.

Märkeshandlarna säljer enbart nya bilar. Man får helt enkelt vända sig till småhandlarna som endast säljer begagnat.
Här i Phitsanulok så går det drygt 13 på ett dussin av dom, finns hur många som helst.
Vad jag förstått så kan de köpa din begagnade och sedan sälja den med en vinst så klart.
Men i andra fall så är de bara förmedlare mellan dig och köparen, mot en provision så klart.

I Sverige så annonseras ju priset på den begagnade bilen klart och tydligt, här har jag med ett undantag aldrig sett ett pris på en begagnad bil. Undantaget är Toyota Shure som verkar vara just Toyotas egen begagnat handel.

/Anubaan 
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2018, 09:09 »
En annan märklighet i bilhandeln här i Thailand är att man inte byter in sin bil hos bilhandlaren.

Märkeshandlarna säljer enbart nya bilar. Man får helt enkelt vända sig till småhandlarna som endast säljer begagnat.
Här i Phitsanulok så går det drygt 13 på ett dussin av dom, finns hur många som helst.
Vad jag förstått så kan de köpa din begagnade och sedan sälja den med en vinst så klart.
Men i andra fall så är de bara förmedlare mellan dig och köparen, mot en provision så klart.

I Sverige så annonseras ju priset på den begagnade bilen klart och tydligt, här har jag med ett undantag aldrig sett ett pris på en begagnad bil. Undantaget är Toyota Shure som verkar vara just Toyotas egen begagnat handel.

/Anubaan
Man undrar bara vad en begagnathandlare betalar för en bil, kanske riktigt uselt. Men vad händer om man köper en ny på avbetalning, tar handlaren inte ens då den gamla bilen i inbyte till ett skäligt (eller oskäligt) mellanpris?