Författare Ämne: Thai Airways  (läst 4878 gånger)

Utloggad Pudmak

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
Thai Airways
« skrivet: mars 18, 2018, 09:39 »
Jag läste på Aftonbladets websida att Thai Airways inför nya regler vad gäller midjemått, åtminstone på sina nya Boeing 787-9 Dreamliners. Detta om man vill flyga Businessclass. Max 142 cm, annars passar inte bälte eller krockkudde.

Undrar just om de planen ska sättas in på Köpenhamnsrutten? Men än så länge är det 777-300 som gäller där. Inte för att jag flyger business men det kan ju finnas lyxlirare här.
Skjut gärna upp till morgondagen det du kan göra idag.

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
SV: Thai Airways
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2018, 11:37 »
Norwegian kör med Dreamliner från Arlanda. Direktflyg till BKK. Åka Business kostar ett par tusen extra t/R så med lite tur kan du åka Business för 5000 T/R. Madame tjatar hål i huvudet om att vi nästa gång hoppar över "Cattle-class".

Slutat med Thai-air. Nyare plan o billigare med Norwegian. Hoppar så gärna över 750 kr extra för krökat o skitmaten på flyget. Kostar 7 Euro att beställa en GT med is vid flygstolen om det känns så viktigt. Ingår några nötter.

Visst, du kan få med dig 20 kg mer bagage med Thai (40 kg) om du skaffar deras stammiskort. Men å andra sidan vet vi vem som får släpa på all chilli, insekter o konstiga grönsaker  genom Tull och hela vägen hem till dörren ::)

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2018, 12:43 »
Jag har inget emot en mellanlandning på några timmar, skönt att sträcka på benen också. Jag har flugit mycket med Turkish Airines, fantastiskt bra service, god mat och dessutom 40 kg bagage.

Jag köpte en resa till min son, barnbarn och sonens sambo. ca 12 000 T&R.  15 - 16 timmars restid för alla tre.

Jag är väldigt skeptisk till lågprisbolagen, Norwegian, Ryan Air mm. Om något händer så får man ingen hjälp av andra bolag, men de som ingår i en union hjälper varandra.

Så de tusenlappar billigare som det "kanske" är struntar jag faktiskt i. Nu bor jag i Thailand, men fram till juli förra året så reste jag nog sex ggr om året

(") ($$$)

Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Sisaket

• *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2018, 13:25 »
Ja vi är alla olika, jag föredrar så kort flygtid som möjligt. Vi flyger dessutom direkt vidare upp till flygplatsen Ubon Ratchathani i Sisaket, och därefter bil i en timme, så det tar en stund "dörr till dörr". Vi brukar vara som trasor vid framkomsten. Vi har ju gjort resan ett antal ggr nu så det finns inget nyhetens behag annat än att se om de lagt på ny asfalt någonstans.

Ryan Air har jag bojkottat sedan 25 år av flera skäl. Norwegian känns mer som "vita mäns flygbolag". Har du köpt en flygstol (som de flesta på det här forumet får man förmoda) så lär biljett och pengarna mycket riktigt försvinna med en flygbolagskonkurs. Finns vissa undantag om biljetten är köpt med kreditkort, men inget att hänga upp sista hoppet på. Se Konsumentkreditlag (2010:1846). Men detta gäller väl samtliga flygbolag? Cash is king... .

Å andra sidan brukar det finnas mediala finansiella varningstecken långt innan med så här stora bolag. Så den reella risken är som jag ser det låg om man inte är helt världsfrånvänd. Men sitter man ändå fast och pank i LOS så får man i värsta fall gå till ambassaden och få ett lån till biljetten hem. Kostar 600:- i uppläggningsavgift plus ränta och skall betalas en månad efter de skickat fakturan, vilket bör ge 1,5-2 månaders "frist". Förhoppningsvis så har man istället vänner eller släkt som kan sala ihop biljetten som iofs lär bli betydligt dyrare än vad man betalat för den som brann inne.

Jag känner dock INGEN som råkat ut för det.
Någon annan?

Utloggad legolas

• Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2018, 14:09 »
Nä jag känner ingen som råkat ut för detta, men å andra sidan så har jag heller inte sett snömannen i Tibet... Lika ovanligt det också antar jag...
 :> :> :>

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2018, 14:14 »
Jag har inte hört det heller, men när ett flygbolag står på helt egna ben så har jag svårt att tänka mig att andra bolag rycker in och hjälper till. Med Ryan Air har man ju hört det otaliga gånger
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6747
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2018, 05:05 »
Norrmännen är ju inte kända för god kundservice när något inträffar..
Tidningarna är nedlusade av klagomål från strandade passagerare..
Så det var nog det skriverierna handlade om..?? Inte eventuella konkurser..

Flyger också gärna direkt men tveksam till Norrmännen..??
Tar då hellre en landning någonstans bland sanddynorna..
Quatar eller Emirates brukar få våra stålar om dom har kampanjer..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2018, 05:38 »
Jag har ingen större vana, ungefär lika lite som ledarn de sista åren... 2 gånger endast för mig, och båda gångerna med Nrrmännen, inga klagpmål alls, allt gick bra.

2008 3 ggr flög jag med Thai Air ways gick jättebra allt funkade fint, det enda var en gång så en jäkla babys förstörde resan för oss övriga med sitt satans gråtande i 10 timmar nästan.  Ha Era ungar hemma för fan, tills dom kan prata åtminstone.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2018, 06:56 »
Min svägerska har nyligen rest med norrbaggarna och det fungerade utmärkt. Biljetten var ca SEK 3000 billigare än Thai inkl baggage och käk. Hon är helt nöjd. Ensam thai som inte kan engelska måste nästan flyga direkt annars blir det svårt vid ev strul.

Utloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2018, 08:21 »
Pudmak, jag tänkte på det med språket. Ensam thai som inte ens kan engelska skall nog stanna hemma i Thailand, i värsta fall så är det ju tur att hon kan välja Thai airways då, och komma utomlands.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Pudmak

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2018, 09:41 »
Pudmak, jag tänkte på det med språket. Ensam thai som inte ens kan engelska skall nog stanna hemma i Thailand, i värsta fall så är det ju tur att hon kan välja Thai airways då, och komma utomlands.....

legolas
Visst men det finns thaitalande personal på Norwegians flighter till och från Bangkok. 3000 spänn är pengar man kan nyttja på bättre sätt än slänga i halsen på Thai Airways. Så bra är de inte.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 20, 2018, 05:37 »
Kollade lite priser för februari nästa år då vi åker 1 månad..
Inga kampanjer ute ännu för Thai eller Araberna..
Däremot har Finnarna från Bromma till BKK för 6100:-/person..
Men då måste vi ta oss till Bromma..
Från Norrtälje går det buss till Arlanda ju...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad pontiac-51

• *
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 20, 2018, 05:53 »
Kollade lite priser för februari nästa år då vi åker 1 månad..
Inga kampanjer ute ännu för Thai eller Araberna..
Däremot har Finnarna från Bromma till BKK för 6100:-/person..
Men då måste vi ta oss till Bromma..
Från Norrtälje går det buss till Arlanda ju...
   Går det buss utan att byta ,till terminal 5 trevligt

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 20, 2018, 06:06 »
   Går det buss utan att byta ,till terminal 5 trevligt

Nääää...
Man tar 677 mot Uppsala och byter till UL i Långhundra Åby vägskäl..
Bussarna väntar in varandra där..

Utloggad pontiac-51

• *
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 20, 2018, 17:49 »
Nääää...
Man tar 677 mot Uppsala och byter till UL i Långhundra Åby vägskäl..
Bussarna väntar in varandra där..
   ok hoppas att det blir ändring på det ,pga släpande på väskor ,ja man kan inte förvänta sig för mycket finns inte bussterminal i Hallstavik då ere bra att ha bibbankort ha det ö från Hua-Hin (")