Författare Ämne: SINK eller skattetabellen?  (läst 1588 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SINK eller skattetabellen?
« skrivet: juli 11, 2018, 06:59 »
Det har ju varit oänderliga pratstunder och snack om just denna sak inne på olika thai-forum. Jag är medlem inne på Facebook i en grupp som heter; Svenska skattebetalare bosatta utanför Sverige

De publicerade nyss denna PDF rörande när det blir fördelaktigt för oss äldre att HA eller INTE beskattas via SINK...

Så här ser det ut enligt denna tabell, måste säga att för min egna del så ligger jag i spannet att det tydligen lönar sig med INTE SINK med mer än 400:- per månad. Jag trodde eftersom jag kollade då 2009 att det lönade sig med SINK för min del med 1.200:- per månad. Men tydligen har allting förändrats nu sedan 2009 och alltså gått ifrån +1.200:- ned till minus 450:- med att ha SINK.

Se bifogade PDF-file

Jag kommer nu strax att ändra till INTE SINK. då jag ju ligger i spannet på brutto 14.000:-,,,,,,

Har ni andra synpunkter eller läser jag fel på något sätt och biter mig i foten med att ändra till INTE SINK???

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ducati

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Rookie fresh
    • Visa profil
SV: SINK eller skattetabellen?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2018, 09:53 »
Så vitt jag kan bedöma verkar siffrorna korrekta. Tittat lite på min förhoppningsvis kommande pension och det ser rimligt ut. ( inte min pension men tabellen)-;)
Skillnaden i netto över år kan eventuellt bero på den 5% ig ökning av sink som genomförts samt att du kanske har haft en större del i tjänsteförsäkring som normalt reduceras efter 5 år?

MVH/     Ducati
Människor har ofta större fantasi än förstånd.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2018, 10:04 »
Ja jag vill ju gärna ändra till att skatta efter skatte-tabell OM detta stämmer, dock så tävlar ju viljan att få veta vad den nya regeringen skall göra? Kommer dom att sänka SINKEN igen eller? Alltså ned till 20%.... DÅ kommer ju saken i ett annat läge eller hur?

Jag kan unna mig att vänta ty man har ju 5 års retroaktivt på sig säger folk...... Den 1 januari 2018 ändrades ju SINK från 20% upp till 25%, och det är ifrån just DEN tidpunkten som man då vill gå tillbaka till retroaktivt. Ty SINKEN var nog mer lönande för min del innan dess då den var 20%..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ducati

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Rookie fresh
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2018, 15:09 »
Alliansen stod för 20% i Sink som de "Rosa" höjde till 25%. Nu skall skatteavtalet med Portugal sägas upp med innebörd att alla med pension från Sverige i Portugal riskerar dubbel beskattning! Detta gäller även Sink skatt.

Nu ser det ut som att de partier som kan tänka sig att kommunicera med SD kan komma till makten.Vad detta innebär i sista änden vet nog inte ens gudarna. Sossarna har väl redan bokat in en statsbudget och de enda som kommer att göra en omsättnings ökning är företag som Gilette där försäljningen av rakhyvlar lär öka? Om Alliansen( SD+Moderaterna + någon mer )enas kan eventuellt Sink 20% återuppstå ($$$)

Ducati
Människor har ofta större fantasi än förstånd.