Författare Ämne: Bröd i Thailand  (läst 283 gånger)

Utloggad Seppo

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Bröd i Thailand
« skrivet: januari 08, 2019, 14:20 »
Som säkert de flesta vet så är det svårt, om inte omöjligt att hitta gott bröd i Thailand.
Jag, som diabetiker, äter inte vad som helst och har fått hålla mig till grönsaker till frukost.
Jag har bakat bröd med nötter och annat men inte hittat ett recept värt mödan.
IKEA har en brödmix som tilltalar mig även om det är lite dyrt med thai mått mätt.
Med två skivor per dag ter sig dock kostnaden som acceptabel. 180 THB för ett bröd
Det mesta av varorna på IKEA i Thailand är lite för dyra för att göra stora inköp men när tarmen kallar på riktig farang mat får man blunda för att plånboken bantas.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Bröd i Thailand
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2019, 14:26 »
Hejsan Seppo, är i samma situation som dig, alltså jag har åldersdiabetes nr 2 och skall ju helst inte käka bröd alls. Men jag klarar inte att hålla mig ifrån. Jag bakar i stort sett allt mitt bröd t.om. vörtbrödet bakar jag. Jag får ju då i alla fall lite fiber-rikt bröd i alla fall...

Men jag har sett bristen på bröd här. Dock eftersom jag bor i Isaan och inte på turist-orten så förstår jag var det är på det sättet här där jag bor, och det beror helt enkelt på att thailändare här aldrig i sitt liv käkar bröd i normalfallet. Dock om någon vill argumentera, så ser jag mer och mer thailändare köpa donouts och ta hem... Så detta med bröd kanske ändrar sig inom 50 år kanske...

Recept finns MASSOR Seppo ute på internet, så sök bara, du kan med fördel gå till Youtube också där finns miljontals videos med recept på mängder av kanonbröd för dig och mig.

Lycka till..
legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Seppo

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2019, 14:34 »
Visst finns det recept på Internet men jag har inte hittat något som är enkelt att baka och som inte kostar skjortan. Jag har testat en massa i Sverige var man enkelt kan hitta ingredienser till skyhöga priser.
LCHF bröd..... Näää till sådana går det åt en halv kartong ägg och smakar dessutom huggorm.
Kanske att en receptsida för faranger vore på sin plats.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2019, 15:05 »
Seppo, förklara vilken typ av bröd du helst skulle vilja baka, så kanske jag kan hjälpa att leta också, bra även för mig antar jag. Jag utgår ifrån att vanligt vitt mjöl är kasst eller hur? Vill du ha rye flour, blandningar, vad mer skulle du vilja ha utav ditt bröd??

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com