Författare Ämne: Att använda korrekta termer - Att inte missa viktig information  (läst 3427 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10206
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Har noterat under tidens gång att det är många som inte i alla lägen använder de korrekta orden för de saker som dom vill prata om. och det är lätt att förstå!! Dels så är det ju inte lätt att veta om man är nybörjare och sedan kanske det också är lite av en djungel som väntar oss utlänningar med alla regler hit och dit.

Dock skall man ha i åtanke att Sveriges eller andra länders regler inte heller alltid är så himla enkla. I alla fall min tanke med detta är att skriva in några enkla förklaringar och hänvisningar till "rätt" termelogi vad det gäller VISA och andra saker i Thailand.

a - VISA är något som man köper utanför Thailands nationsgränser, och VISA ger en rätt att beträda landets territorium. Den tid som Immigrant-personalen då ger Er vid inträdet till Thailand, kallas på engelska för "Permission of stay".

b - Uppehållstillstånd är något som ger ett tidsbestämt antal dagar, där man har rätt att vistas  i landet ifråga. Uppehållstillstånd är något som ENBART kan sökas och erhållas inom Thailands gränser. Uppehålls-tillstånd är alltså en förlängning (extension) av det permission to stay, som man fick vid entryt till Thailand.

c - Re-Entry Permit är ett tillstånd att få lämna landet, utan att ens uppehålls-tillstånd annars skulle makuleras när man passerar land-gränsen på väg ut....

d - Motsvarigheten till Re Entry Permit för VISA, heter helt enkelt "Multiple entries", och har samma effekt när man passerar ut från landet i fråga!!

e - "VISA-Run" och "Border-Run"  brukar förväxlas med varandra. Ett VISA-RUN handlar om att åka över i akt och mening att köpa på sig ett VISA på närmaste thailändska konsulat eller ambassad, på andra sidan gränsen, och sedan snabbt ta sig in i Thailand igen.

f -  Ett "Border-Run" handlar om att man alltså inte har ett VISA, utan att man lever på s.k. Tourist-VISA exempt, alltså de fria dagarna man brukar få vid gräns-passeringarna, om man då inte har ett VISA... Man åker ut ur Thailand vid någon land-postering, och vänder på klacken, och får därmed 15 (30) eller 30 (G7- länderna) nya dagar att kunna bo i Thailand...

Så det verkar som om fler och fler människor är mer positiva till att lära sig, och använda rätt termer för vad de vill ha sagt när de pratar om immigration-stuff här i Thailand..... Allt för att undvika missförstånd och ren okunskap, som ju florerar till den milda grad.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Att använda korrekta termer - Att inte missa viktig information
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2014, 01:03 »
Information har lagts till i inlägg nummer 1

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2017, 13:01 »
Kul att se hur detta ämne med rätt termer fortfarande är så aktuellt. Man läser ute på de olika forumen, om hur folk tycker att detta är larvigt och extra krångligt, och ifrågasätter varför man inte skall följa vad "allmänheten" kallar en sak. En sak som är rent ut sagt felaktig, istället för att istället lära sig den riktiga termen..

Men för Er som är intresserade att undvika misstag och missförstånd, så har ni här i alla svaren å Era undringar, så kan ni strunta i de andra forumen... :D :D :D

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2017, 13:51 »
Jag är oerhört förvirrad när det gäller detta, så jag läser gärna på forumet vad som gäller. Har lite svårt att förstå skillnaden mellan 1 års uppehållstillstånd och 12 månaders visa
 (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2017, 15:08 »
Jörgen, lite förenklat då. Jag tror inte man skall tänka för mycket på skillnaderna, ty om man ser till saken, så är det ju ur ett perspektiv exakt samma sak, och det är att du kan ju stanna och bo i Thailand, eller hur...

Men den stora skillnaden annars är; Med ett VISA, så måste du ut ur Thailand var 60:e eller 90 dag, beroende på vilket VISA du handlat på dig. Och med ett uppehållstillstånd, så kan du bo och verka här i Thailand under 1 år, utan att behöva lämna landet. Bara rapportera till immigration i Nakhon Si Thammarat ar 90,e dag. OCH det är DÅ som du också måste vara på alerten, att handla på dig ett Re Entry Permit om du ändå vill lämna landet tillfälligtvis....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2017, 15:51 »
Alla Visa har inget som heter uppehållstillstånd, men de har detta.
Långtidsvisum "O-A" för dig som är 50+

Om du är över 50 år och vill stanna i Thailand längre än 90 dagar kan du ansöka om Non-immigrant Visa "O-A" och när du fått visumet har du ett år på dig att resa in i Thailand. Efter att du rest in i landet får du stanna max ett år i sträck. Du kan förlänga mer ytterligare ett år i taget på plats i Thailand.

Är det samma sak??

Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2017, 16:31 »
Jörgen, just detta VISAT är det enda som skiljer sig ifrån alla andra VISA när det gäller rapportering kontra åka ur landet. Med ett O-A så kan du rapportera var 90;e dag till din lokala immigration....

Varför frågar du? Du skall ju inte gå den vägen i alla fall, så spelar ju ingen roll..

legolas
www.glegolo.com