Författare Ämne: Transport av flyttsaker  (läst 32096 gånger)

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2014, 04:20 »
Det har nu "öppnats" en möjlighet för mig att kunna ta containers direkt till Songkhla för de kunder som vill
skeppa gods söderut i Thailand. Bara som ett exempel. Avståndet Bangkok-Krabi = 810 km och avståndet
Songkhla-Krabi = 310 km.

Så behandlingen av godset blir snabbare, och det blir också billigare fortsättningsvis.

Legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Awu

  • Gäst
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2014, 14:53 »
Det har nu "öppnats" en möjlighet för mig att kunna ta containers direkt till Songkhla för de kunder som vill
skeppa gods söderut i Thailand. Bara som ett exempel. Avståndet Bangkok-Krabi = 810 km och avståndet
Songkhla-Krabi = 310 km.

Så behandlingen av godset blir snabbare, och det blir också billigare fortsättningsvis.

Legolas

Hur är reglerna för att slippa skatta i Thailand?
Har läst nånstans om att man även som falang kan få med sig flyttgods utan att skatta.

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #17 skrivet: maj 15, 2014, 15:27 »
Hur är reglerna för att slippa skatta i Thailand?
Har läst nånstans om att man även som falang kan få med sig flyttgods utan att skatta.

Det finns 2st olika verkligheter i Thailand. Dels den som står i lagen och reglerna, och dels den som de olika människorna, tjänstemännen och institutionerna tillämpar.

Regeln i grova drag för att slippa betala tull och skatt på dina flyttsaker (personliga effekter) är att man skall göra sin import under de första sex månaderna av sitt första uppehållstillstånd. Det tillkommer sedan en masa regler hit och dit vilket jag inte går in på här.

men verkligheten är inte exakt så på det sättet. Tjänstemännen på Tullverket i Thailand jobbar som alla statliga verk i Thailand för att skaffa sig "teamoney" alltså extrainkomster. och man gör kalkylerade belopp som skall betalas beroende lite grand på hur mycket man har med sig som INTE egentligen räknas som personliga effekter...

Man brukar "åka på" runt 5-7.000 baht om man plockar med sig 2-3 pallar typ 3-4 m3 gods, mer är det inte.... Har man en hel container så talar vi om andra lite högre belopp men som sagt, det beror på innehållet i packlistan.

jag läser själv ute på internet om folk som har hört hit och dit att den och den fick in sitt gods helt fritt in i Thailand. men i verkligheten så har jag personligen inte stött på en endaste nu levande människa som fått in sina personliga effekter utan att betala för det....

Det förekommer skrönor i denna bransch, mycket beroende på att allmänheten bara inte känner till branschen speciellt mycket.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #18 skrivet: juli 28, 2014, 17:10 »
Återknyter till det faktum att det finns ett nytt styre i Thailand sedan en tid tillbaka. Vad det innebär för övrigt vet jag inte, men det som kan sägas, är att det faktiskt har blivit något positivt utav detta vad det gäller både införtullning av flyttsaker till Thailand, och ävenledes utförtullning av gods ur Thailand.

Förut så häftade tulltjänstemännen allt flyttgods med avgifter oavsett vad regelverket sade, det kallades av vissa för "Tea-money". Nu idag så sitter det militärer och övervakar tulltjänstemännen, och de gör sitt bästa för att stoppa den värsta korruptionen.

Detta innebär då förhoppningsvis att vi är i ett fullständigt annorlunda läge, och våra flyttsaker, som vi tar med oss till Thailand, behandlas i enlighet med lagen och ingenting annat. Och det är en stor lättnad för de som vill ta med sig sitt bohag till Thailand rent ekonomiskt...
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #19 skrivet: december 27, 2014, 16:14 »
En god jul och ett gott nytt år 2015 tillägnas kunderna!!

MVH
legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #20 skrivet: februari 02, 2015, 04:35 »
En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand).

Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset..... Naturligtvis åker smugglaren dit också....

Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!!

Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna...."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!!

Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll....

Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen....

Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!!

Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull..... Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!!

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Frank

  • Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • ****
  • Antal inlägg: 762
  • Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad
    • Visa profil
    • bengtsfors@live.se
SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
« Svar #21 skrivet: februari 02, 2015, 21:46 »
Finns många sätt att transportera gods till Thailand med godkända stora aktörer som fraktar gods över hela världen. Min son jobbar sedan många år som speditör för ett stort företag och han poängterade det viktiga att deklarera innehållet rätt. Sen vet jag att Legolas har en utmärkt service och erfarenhet av att lösa transporter till Thailand till ett rimligt pris och stor säkerhet! Finns många nöjda kunder som anlitat hans tjänster! (")

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #22 skrivet: april 27, 2015, 17:02 »
Har nu en informations-sida även inne på facebook för transporterna till Thailand sjöledes,

https://www.facebook.com/gtgthailand.gtgthailand

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #23 skrivet: september 30, 2015, 10:43 »
För information. Godset skeppat per m/s "M. Eindhoven" ankommer Laem Chabang den 1 oktober helt enligt schedule.
Räknar med att kunna leverera godset runt den 5 oktober 2015.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #24 skrivet: november 22, 2015, 03:44 »
Containern kontra pallen

Jag har ju som flera av Er läsare känner till arbetat med sjötransporter i hela mitt liv. Och i mitt arbete liksom i de flesta andras arbete så finns det svar, men till övervägande delen frågor. Just i mitt fall så kommer jag osökt att tänka på en av de stora paradoxerna i vårt moderna samhälle, nämligen att lastpallen är europeisk, med europeiska mått. Medans containern är amerikansk med amerikanska mått.

Och aldrig lär väl de två mötas. En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar eller som det hette förr SJ-pallar. Våra gamla sjöpallar som vi kallade dom skrotades ju slutet 1970:talet, i alla fall tillverkningen av dom, till förmån för utvecklingen, till det nya moderna samhället. Så EU-pallar har sitt metric-mått medans containern har sina mått baserade på de amerikanska enheterna fot och inches.

Men man jobbar på besatt för att lösa problemet, och containern är idag inte längre reducerad ned till endast 2 st olika längder alltså 6 m och 12 m långa, utan det finns mängder av varianter av olika containers. Vi kallar de gamla vanliga för standard-container, sedan kom det något som kallas för High-cube, vilka alltså är extra höga. Det har också utvecklats en 3:e typ som då är en 45 fots container, alltså längre än 40 fotaren.

Inom dessa 3 standard-containers, så finns det varianter i det oändliga känns det som, olika märken på containers har olika höjd och olika bredd, vi talar du naturligtvis om centimeter-skillnader. Men man gör allt för att anpassa containern till pallen och till godset som avlastarna (exportörerna) erbjuder.

Så hur man än vrider och lastar, så får man alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (lösgods). För att fylla containern på ett optimalt sätt. Pallar i containers är en matematiskt olöslig gåta, fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar".

Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår annars så super-rationalisade, och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt, i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtminstone som pall i container. Och så gör skillnaden mellan metriskt och tum-system, att "aldrig mötas de två"........

Så det är ju lätt att klan dra än den ene och än den andra parten, men faktum är i alla fall att när vi i Europa bestämde oss för att standardisera pallarna, och antog måtten 1,2 m x 0,8 m (längden/bredden), så skulle man ju med gott mod kunna anta att dessa människor kanske skulle göra en lite mänsklig åtgärd, och kolla runt omkring sig, INNAN man bestämde sig för vilka mått som pallen skulle ha!

Men icke man utgick istället ifrån bilflaket och tågvagnarnas mått för att bestämma sig för ett standardmått, och man glömde fullständigt bort den enskilt största transportören av pallar som fanns då, nämligen fartygen och containern. Tiden går och man fortsätter att producera containers i storlek 20 fot och 40 fot, och tiden löper på i Europa, och man producerar dagligen miljoner nya EU-pallar.

Men lite historia kan kanske vara kul att få sig till livs, vad det gäller containern och containerfartyg. I alla fall, de första containerfartygen var ombyggda tankfartyg, som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var något som hette Ideal-X, en ombyggd T2-tanker.

Under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas, så hade hon en last med sig, bestående av 58 containrar om 35 fot vardera. Detta var innan containrarna standardiserades, vilket skedde först 1961. Numera byggs containerfartyg till den funktionen från grunden. Bortsett från visss supertankers, så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs.

Container-fartyg är konstruerade på sätt, att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU (Twenty-feet Equivalent Unit), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU´s (Forty-feet Equivalent Unit).

När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning, utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar. 2900 TEU är då lika med t.ex. 145 st 20´containers, eller 72 st 40´containers.

Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg.

Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som t,ex, Maersk-fartygen som ju idag är enorma, som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik (feederfartyg), från mindre hamnar till större hamnar som till exempel; Hamburg. Bremerhafen, Antwerpen Rotterdam eller Amsterdam.

Men problemet med pallarna kontra containerfartygen och containrarna verkar olösligt. Fartygen fanns på plats långt innan den nya pallen, så i mitt tycke så är det vi i Europa som varit stendumma och konservativa, lika konservativa och inkrökta som vi anklagar amerikanarna för att vara i många andra fall...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #25 skrivet: december 01, 2015, 09:19 »
Har nöjet att informera om att för de kunder som bor i södra delen av Thailand typ Krabi, Phuket, och kanske Nakhon Si Thammarat,, eller kanske ännu mer söderut, så slipper man numera att forsla sitt FCL-gods till Bangkok.

Hamnen i Songkhla har öppnat för containerfartyg, och de flesta rederierna anlöper numera den hamnen.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #26 skrivet: december 01, 2015, 11:50 »
Landar min låda i Songklha då? (") (") (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #27 skrivet: december 01, 2015, 12:01 »
Landar min låda i Songklha då? (") (") (")

Nej Jörgen, din låda som ju är LCL i dagligt tal (less containerload) kommer fortsättningsvis till Bangkok.

Det var FCL, alltså full containerload, alltså hela containerlaster, som landar i Songkhla.

Så skeppa nästa gång en container, så kommer den att landa i Songkhla.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #28 skrivet: december 05, 2015, 03:15 »

För Er som bokat last med nedan fartyg notera att godset;

"HYUNDAI TOGETHER" ETA Bangkok 22 december 2015
APL  TEMASEK är försenad och beräknas nu ankomma Bangkok 25-29 december 2015
samt
"MANHATTAN BRIDGE" 01E ETA Bangkok 5-7 january 2016...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Transport av flyttsaker
« Svar #29 skrivet: januari 03, 2016, 11:10 »
Bokad last skeppad per följande fartyg m/s "OOCL Charisma" beräknas ankomma Bangkok den 16 januari 2016.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com