Författare Ämne: Tourist Excempt VISA - Thailand  (läst 5611 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10186
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Tourist Excempt VISA - Thailand
« skrivet: juli 20, 2014, 10:37 »
För Er som inte vet det. När vi ankommer t.ex. ifrån Sverige till Thailand och inte har köpt på oss något VISA av något slag, så får vi per automatik vid ankomsten godkänt 30 dagars vistelse utan att ha ett VISA. Vi är då i Thailand på ett s.k. Tourist Excempt VISA.

Man har tidigare kunnat, i mån av panik, kunnat gå ner på sin närmaste Immigration och söka förlängning på denna vistelsen. Man har då fått 7 extra dagar för att hinna fixa med det som dykt upp.

Nu idag så meddelar Thailand att man fr.o.m. den 29 augusti kommer att ge oss utlänningar chansen att kunna söka och få förlängning på 30 dagar istället för de tidigare 7 dagarna. Kostnaden för detta är detsamma som tidigare d.v.s. 1.900 baht...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6741
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
SV: Tourist Excempt VISA - Thailand
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2014, 10:51 »
Det var inte dumt....  (") (")

Att slippa ge sig iväg till en Ambassad och köa i evigheter.. (Tänker på den i Stockholm)
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2014, 11:01 »
Det var inte dumt....  (") (")

Att slippa ge sig iväg till en Ambassad och köa i evigheter.. (Tänker på den i Stockholm)

ja det löser ju lätt Jonas alla problem också. Han är ju borta mer än 28 dagar emellan varje Thailandsbesök, så han behöver ju inte göra mer än att åka hit, sedan rumla ner på Immigration och förlänga för 1.900 baht och så har han 60 dagar, räcker ju gott och väl.... Med en förklaring dessutom färdig att han arbetar på fartyg.. som förklaring till de återkommande stämplarna, så kommer han att vara spelklar utan några som helst problem..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 765
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2014, 11:13 »
Jättebra för mig men tyvärr har jag redan köpt biljetter till nästa resa som bara blir 30 dagar i Thailand: A   (") (") (")

javaforsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2014, 01:06 »
Hur blev det nu med det där att man bara kan vara turist i 30 dagar?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2014, 01:40 »
Hur blev det nu med det där att man bara kan vara turist i 30 dagar?

Det finns en kompletterande bakomliggande tanke med det som nu sker den 29 augusti med att kunna förlänga med 30 nya dagar, tror jag!! Och det är att fram till den 29 augusti 2014, så har man nog lyckats DELS bli av med mycket slödder som "driver" omkring här i Thailand, och DELS, så gäller fortfarande den bakomliggande tanken att Tourist VISA excemptions skall icke användas utav gemene man till ett medel att kunna stanna här i landet i långa tider.

Den nya regeln att man skall kunna förlänga, gäller alltså för rena vanliga ärligt menade turister som kommer till Thailand, man vill förenkla livet för dessa människor....

I det läget när man skall stanna här i Thailand, så skall man söka ett lämpligt VISA, och inte stanna här i ett VISA-löst tillstånd. Man kommer fortfarande naturligtvist att titta noga på de människor som ankommer hit, och finner man slika typer som kör "back to back" -stilen, alltså där man inte respekterar att man måste stanna borta ifrån Thailand typ 1 månad innan varje inträde igen.. Ja då blir det nonono vid gränsen när man vill in..

legolas

www.glegolo.com

Utloggad hampi

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 618
  • Schweizare som bott 20 år i Sverige
    • Visa profil
    • www.thailand-mieten-bauen-leben.com
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2014, 04:07 »
God morgon Legolas.
Jag som brukar få det mesta om bakfoten,har jag föstått det riktigt nu.
Man reser in i Thailand och får ett "on border visa"på 30 dagar.Innan det löper ut kan man uppsöka närmaste Immigration och förlänga visat om 30 dagar för en avgift på 1900 Baht.Man kan inte förlänga det en tredje gång utan måste lämna landet för 30 dagar innan man kan 
komma till Thailand igen.
Hampi.
Titta hur jag lever under:
www.thailand-mieten-bauen-leben.com

Det som du önskar dig,önskar också dom andra.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2014, 04:27 »
God morgon Legolas.
Jag som brukar få det mästa om bakfoten,har jag föstått det riktigt nu.
Man reser in i Thailand och får ett "on border visa"på 30 dagar.Innan det löper ut kan man uppsöka närmaste Immigration och förlänga visat om 30 dagar för en avgift på 1900 Baht.Man kan inte förlänga det en tredje gång utan måste lämna landet för 30 dagar innan man kan 
komma till Thailand igen.
Hampi.

Ja man får en VISA-LÖS vistelse i Thailand när man som  bl.a. svensk ankommer hit. Och JA man kan då efter den 29 augusti förlänga den vistelsen med 30 dagar (1.900 baht). SÅ sa dom i ett uttalande igår i alla fall..... Förlängning kan bara ske som du säger 1 endaste gång, sedan ut ur landet..

Sedan skall man ut ur landet. Vill man sedan in igen så sägs det att man bör stanna borta åtminstone runt 1 månad, för att genom detta visa att man inte BOR och JOBBAR i Thailand...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2014, 12:28 »
ja du Jonas, det har nu kommit Guidelines for människor som dig som kör in och ut med långa mellanrum. Immigration har uttalat att dom absolut INTE alls tittar efter rotationsgubbarna som kommer på 28 eller 30 dagar och sedan lämnar på lika lång tid.... Och behöver du längre tid, så söker du bara förlängning på ditt Immigrationskontor för 1.900 baht upp till 30 fräscha dagar... Dom har förklarat det nu i ganska klara ordalag....

1.2.2 The alien must not enter the Kingdom by exploiting 30­day visa exemptions undertaking method “in­out” or called by foreigners as “Visa run”. Aliens use the advantage of Tourist Visa Exemption by leaving Thailand and returning immediately for the purpose of extending their stay, which is considered from the tourism  point of view to be longer than necessary and not in line with the purpose permitted while entering country.

Var glad, du är nu officiellt "spelklar" Jonas!!

legolas
www.glegolo.com