Författare Ämne: Resa till Thailand på Tourist-VISA excempt - utan returbiljett!!  (läst 3164 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10317
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Jag tänkte skriva detta för att försöka att sammanfatta alla de olika faktorer och regler som spelar in när vi gör dessa resor. Det har ju förekommit massor av åsikter hit och dit om huruvida det ens är värt åbäket att ha en returbiljett, ty det händer ändå ingenting med den saken. jag tänkte försöka att resonera lite grand, men som vanligt tänker jag ha lagen och reglerna som gäller, som underlag för mitt resonemang.

I detta fall så är det mer än brukligt att den thailändska tullen INTE frågar efter returbiljetter, men här kommer den första risken, nämligen att flygbolagen kan göra det. Flygbolagen är de som står risken OM Immigration i Thailand skulle neka inträde till Thailand av en resenär, och flygbolagen får för egen kostnad skeppa tillbaka den resenären till avgångsflygplatsen.

Jag nämner härnedan ett par användbara argument hit och dit, och punkt 1 kan vara tänkvärt i detta fall med att ni kan bli nekade att ens få gå ombord på avgångsflyget. Det är ganska känt att flygbolagen kommer att, eller kommer inte att kräva Er på en returbiljett inom de 30 dagarna.

Finns ingen anledning att prata om vilka flygbolag detta är. Därför att det kan bli förändringar med snar varsel. Så följ nedan punkter om ni vill skapa höjda kostnader, osäkerhet och en oangenäm resa. Eller ta vissa tips som exempel på hur man kan komma runt reglerna på ett lagligt sätt!!

1. Gör absolut ingenting, ingen biljett i förväg, var beredd på diskussioner och ta dina chanser. Flygbolaget kanske gör eller kanske inte gör något alls åt att du inte har skaffat dig någon returbiljett!!  Flygbolaget kanske t,om erbjuder dig att fylla i det där formuläret, där du tar på dig fullt ekonomiskt ansvar om Immigration stoppar dig, och tvingar dig att flyga tillbaka samma väg du kom dit...
Men det finns inga garantier på att flygbolaget erbjuder det. De kanske t.om. bara nekar dig att gå ombord, eller tvingar dig att köpa världens dyraste returbiljett där på stället...

2. Ha en obetald "reservation/itenary details print out". Detta kan göras bl.a. när man bokar via telefon med t.ex.; Singapore Airlines, Thai Airways, British airways, United airlines m.fl. Be att dom emailar dnsamma till Er och printa ut den.....

3. Köp en full återbetalningsbar e-biljett att visa upp vid check in.... Biljetten kan lätt bli makulerad.  Priset för dessa biljetter kan dock bli lite dyra i vissa fall!

4. Köp och printa ut en internationell tåg biljett ut ur Thailand till Malaysia. Detta gör ni online via: https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/login.aspx

5. Köp och printa ut en billig biljett ut ur Thailand med en lågkost-flygbolag typ. Air Asia NOK etc.

Observera att ingenting av alternativen är olagliga!! Vill ni veta så finns dessutom kraven med bl.a. biljetter ut ur landet när man kommer in på ett Tourist-VISA excempt beskrivna i IATA-reglerna som ju gäller världen över... Ett typiskt exempel på en beskrivning av flygbolagens regler finns nedtecknat på denna länken: http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/#

Lycka till....
legolas

Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10317
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Resa till Thailand på Tourist-VISA excempt - utan returbiljett!!
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2017, 21:01 »
Som tillägg till denna tråden skall nämnas att sedan en tid tillbaka, så löper vi stor risk att vid gränsen bli stoppade och krävda på att kunna visa upp att vi har cash 20.000 baht i fickan. Detta gäller vid landborder passage......

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com